Bezavart az NGM a Duna House jegyzésének

Átírják az ügynöki piacot?

Fotó: Vándor Géza
2015. november 12. A nemzetgazdasági tárca (NGM) által beterjesztett törvénymódosítás miatt a Duna House részvényjegyzésének azonnali hatályú felfüggesztését kérte. Erre meg is lehetett minden okuk, a hitelközvetítői jutalékot ugyanis korlátozná a tárca. A mostani akár 4,5 százalékhoz képest két százalékban. Érdekes módon egyébként ez a passzus hiányzott a korábban egyeztetésre kiküldött javaslatból.

Egy nappal azután, hogy a Waberer's – információk szerint azért, mert a lehetséges nagybefektetők magasnak  tartották az árat – meghatározatlan ideig elhalasztotta papírjainak már bejelentett nyilvános forgalomba hozatalát, a másik új tőzsdei „csillag”, a Duna House körül is gondok akadtak. A társaság részvényjegyzésének azonnali hatályú felfüggesztését kérte a felügyeleti hatóságtól. A részvénykibocsátási tájékoztatót ugyanis – indokolták a lépést – ki kell egészíteni, mert az NGM parlamenthez beterjesztett törvényjavaslat-tervezete számos ponton érinti a hitelközvetítői tevékenység szabályozását.

Akad megfigyelő, aki szerint így a Duna House tőzsdei kereskedésének megkezdésére sem igazán lehet számítani már az idén. Mindez pedig elbizonytalanítóan hathat a hazai tőkepiacra, aminek mostanában mintha éppen az élénkítését tűzte volna ki célul a kormány, pontosabban a Magyar Nemzeti Bank. Ennek érdekében még az is komoly formában felmerült, hogy állami kézbe kellene venni a budapesti tőzsdét. Pedig – mint látszik – anélkül is erősen hathatnak a folyamatokra.
A Duna House (DH) csoport működésének – hangsúlyozza a cég igazgatósága közleményében – egyik jelentős pillére a pénzügyitermék-közvetítés, ezen belül a lakáshitelek közvetítése a franchise hálózat és a csoport leányvállalatai révén.  Így a szabályozás módosítása befolyásolhatja a társaság fontos üzleti szegmensének teljesítményét. Ez a részvényértékesítés során kialakuló árra is befolyással lehet.

Kiderült, mennyi is tesz ki az „Önnek ingyenes”


A tájékoztatóban egyébként szerepel, hogy nem zárható ki a banki jutalékoknak a jövőben a csökkenése, és a szabályozói kockázatokra is részletesen kitér. A mostani törvényjavaslatban szereplő szigorítást azonban ezek szerint olyan súlyosnak értékelték, hogy vállalták a kibocsátás felfüggesztése miatti csúszást. A javaslat (a teljes szöveg itt található meg) egy nagyon fontos eleme lehet, hogy két százalékban szabja meg a hitelközvetítői díjak mértékét. Ez most még a DH menedzsmentjének becslése szerint a piacon általában 2,5 százalék és 3,5 százalék között van. (Erről hangsúlyozzák a közvetítők, hogy „Önnek ingyenes”, miközben persze a banki árazásban ezt mindenki megfizeti.)

A cégcsoport pénzügyitermék-közvetítéssel foglalkozó leányvállalatai lakáshiteleket, lakás elő-takarékossági termékeket és biztosítási termékeket kínálnak. A tájékoztató szerint több mint 25 pénzintézettel állnak kapcsolatban. A szolgáltatás magában foglalja az elérhető pénzügyi termékek kiválasztásával kapcsolatos tanácsadást és a hozzá kapcsolódó teljes körű ügyintézést. A pénzügyi termékek közvetítését 85 hiteltanácsadó és több mint 265 Money House márkanév alatt működő független partner végezte. 2013-ban 1984 darab, 2014-ben 2973 darab hitelt közvetítettek, 11,1 milliárd forintnyi illetve, 18,2 milliárd forintnyi értékben. A DH a jelzáloghitelek után 2-4,5 százaléknyi szerzési alapjutalékot és 0,3-1,1 százaléknyi fenntartási jutalékot, emellett még néhány további, egyéb paraméter alapján megszabott jutalékot is kapott a hitelezőktől. 2014-ben a pénzügyi termékek közvetítése adta a DH Csoport teljes árbevételének 38 százalékát.

A jelzáloghiteleket közvetítők üzleti tevékenységét a javaslat számos más pontja is érinti. Ráadásul ezeket teljes egészében most még nem is lehet megítélni. A kormányt ugyanis a törvényben felhatalmaznák arra, hogy a későbbiekben előírjon az ügynökök képzettségére, a fogyasztói tájékoztatásra vonatkozó szabályokat. (Ezek mind plusz költséget jelenthetnek egy ilyen cégnek, mint a DH.) Ezeket a terveket azonban jórészt meg lehetett ismerni korábban is, hiszen az NGM a javaslatot közzétette, sőt még a véleményezés lehetőségét is biztosította. Abban az iratban azonban a jutalék korlátozása egyáltalán nem szerepelt.

A javaslat mindenesetre (ha azt változatlan formában elfogadja végül a parlament) jelentős változásokat is hozhat a piacon. Ennek mértéke persze nem független attól, mennyire válhatnak tudatossá a magyar fogyasztók. A bankoktól díjazásban részesülő független közvetítőnek ugyanis a fogyasztó kérésére tájékoztatást kell majd adnia arról, hogy mennyit fizetnek neki a hitelezők. Az ügyfelet pedig előzetesen tájékoztatni kell arról, hogy jogosult ilyen információt kérni. Így rövid úton kiderülhet, hogy a lelkes ajánlat mögött nem saját anyagi érdek húzódik-e.

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!

Szerző: Lenkei Gábor
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok