A Sparban majdnem minden ötödik tojás érkezett külföldről
2021. március 19.
A nemzetközi kereskedelmi láncok kínálatában a magyar sonka aránya nem éri el a 27,5 százalékot – derült ki a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) kutatásából. Tojásból is majdnem minden tizedik érkezett külföldről. A magyar termékek aránya a legmagasabb a méznél.
Közeledik a húsvét, amikor az asztalról nem hiányozhat a sonka és a tojás. Most különösen tanulságos lehet, hogy a Nébih megismételte azt a 6 évvel ezelőtti felmérését, amelynek során a 10 legnagyobb kereskedelmi lánc kínálatát származási hely szerint tekintette át (a részletes elemzést itt nézheti meg). A szakemberek csaknem 40 ezer (a zöldséget és gyümölcsöt kivéve előrecsomagolt) termék részletes adatait rögzítették. Olyanokét – írták le elemzésünkben –, amelyekkel a hazai élelmiszeripar el tudná látni a magyar lakosságot megfelelő mennyiségű és jó minőségű élelmiszerekkel.

Lánconként 6-6 egységet (összesen 60 üzletet) választottak ki úgy, hogy a három statisztikai nagyrégióban (Közép-magyarországi nagyrégió, Alföld és Észak nagyrégió, Dunántúli nagyrégió) egyenlő arányban helyezkedjenek el. A boltok kiválasztásánál figyelembe vették, hogy méretük a kereskedelmi lánc legnagyobb kínálattal rendelkező formátumát tükrözze, tehát amelyik láncnál lehetséges volt, a hipermarketet mérték fel.
Kategóriánként áttekintve a nemzetközi láncok kínálatában a joghurtok és a sonkák között a legkevesebb a magyar. Joghurtból minden ötödik sem magyar előállítású, a magyar sonka aránya pedig nem éri el a 27,5 százalékot. Meglepő módon tojásból is majdnem minden tízedik érkezett külföldről (különösen a Spar üzleteiben találkozhat a vevő ilyennel, a külföldi tojások aránya ott ugyanis közel 18 százalék). A magyar termékek aránya a legmagasabb a mézek között.
Friss húsból nem hazait a Metro, de különösen a Spar tartott a vizsgálat idején. Érdekesség még például, hogy lekvárból a Tesco körülbelül fele-fele arányban kínált külföldit és hazait, az Aldi polcain csak magyar, míg a Pennyben csak külföldi akadt. A Penny viszont konzervben (meggybefőtt, kukorica) mindenkire rávert 100 százalékos magyar arányával.
A Nébih összesítése szerint az összkínálatban a magyar termékek aránya 70 százalék körüli, szemben a 6 évvel ezelőtt még csaknem 80 százalékkal. A legnagyobb csökkenést a nemzetközi kereskedelmi láncok polcain mérték a szakemberek, a Penny Market, a Lidl és a Tesco például több mint 10 százalékkal növelte az import termékek arányát a hazai élelmiszerekkel szemben. A legnagyobb veszteséget a nagy hozzáadott értékű élelmiszerek (sajtok, sonkák, joghurtok, gyümölcslekvárok) szenvedték el, esetükben ma már a polcok több mint felén külföldi árucikkek találhatók.
Szerző: Azénpénzem
Címkék: vásárlás, sonka, tojás, magyar, külföldi, Nébih, elemzés
Alig akad magyar sonka a hiperekben
Fotó: Nébih
Közeledik a húsvét, amikor az asztalról nem hiányozhat a sonka és a tojás. Most különösen tanulságos lehet, hogy a Nébih megismételte azt a 6 évvel ezelőtti felmérését, amelynek során a 10 legnagyobb kereskedelmi lánc kínálatát származási hely szerint tekintette át (a részletes elemzést itt nézheti meg). A szakemberek csaknem 40 ezer (a zöldséget és gyümölcsöt kivéve előrecsomagolt) termék részletes adatait rögzítették. Olyanokét – írták le elemzésünkben –, amelyekkel a hazai élelmiszeripar el tudná látni a magyar lakosságot megfelelő mennyiségű és jó minőségű élelmiszerekkel.
Lánconként 6-6 egységet (összesen 60 üzletet) választottak ki úgy, hogy a három statisztikai nagyrégióban (Közép-magyarországi nagyrégió, Alföld és Észak nagyrégió, Dunántúli nagyrégió) egyenlő arányban helyezkedjenek el. A boltok kiválasztásánál figyelembe vették, hogy méretük a kereskedelmi lánc legnagyobb kínálattal rendelkező formátumát tükrözze, tehát amelyik láncnál lehetséges volt, a hipermarketet mérték fel.
Kategóriánként áttekintve a nemzetközi láncok kínálatában a joghurtok és a sonkák között a legkevesebb a magyar. Joghurtból minden ötödik sem magyar előállítású, a magyar sonka aránya pedig nem éri el a 27,5 százalékot. Meglepő módon tojásból is majdnem minden tízedik érkezett külföldről (különösen a Spar üzleteiben találkozhat a vevő ilyennel, a külföldi tojások aránya ott ugyanis közel 18 százalék). A magyar termékek aránya a legmagasabb a mézek között.
Lánconként is elképesztőek a különbségek
Az átlagok mögött (mint persze mindig) elég jelentős eltérések tapasztalhatók az üzletláncok között. Miközben a mézek majdnem teljes egészében magyar származásúak, az Auchanban körülbelül minden nyolcadik külföldi. Még sarkosabb, hogy a Lidlben mindössze 7 százaléknyi magyar sonkát találtak. A magyar sonka aránya egyébként a CBA-ban is csak 45 százalék, a csúcstartó ezen a téren a Coop a maga majdnem 75 százalékával.A magyar termékek aránya | |||
---|---|---|---|
Legmagasabb | Legalacsonyabb | ||
Üzletlánc | % | Üzletlánc | % |
Reál | 80,65 | Lidl | 56,09 |
Coop | 80,17 | Tesco | 66,07 |
CBA | 76,95 | Penny | 67,58 |
Forrás: Nébih |
Friss húsból nem hazait a Metro, de különösen a Spar tartott a vizsgálat idején. Érdekesség még például, hogy lekvárból a Tesco körülbelül fele-fele arányban kínált külföldit és hazait, az Aldi polcain csak magyar, míg a Pennyben csak külföldi akadt. A Penny viszont konzervben (meggybefőtt, kukorica) mindenkire rávert 100 százalékos magyar arányával.
A Nébih összesítése szerint az összkínálatban a magyar termékek aránya 70 százalék körüli, szemben a 6 évvel ezelőtt még csaknem 80 százalékkal. A legnagyobb csökkenést a nemzetközi kereskedelmi láncok polcain mérték a szakemberek, a Penny Market, a Lidl és a Tesco például több mint 10 százalékkal növelte az import termékek arányát a hazai élelmiszerekkel szemben. A legnagyobb veszteséget a nagy hozzáadott értékű élelmiszerek (sajtok, sonkák, joghurtok, gyümölcslekvárok) szenvedték el, esetükben ma már a polcok több mint felén külföldi árucikkek találhatók.
Szerző: Azénpénzem
Címkék: vásárlás, sonka, tojás, magyar, külföldi, Nébih, elemzés
Kapcsolódó anyagok
- 2021.07.20 - A Tescóban, Pennyben vett fűszert? Lehet, hogy viheti vissza
- 2021.06.09 - Rákattantak a fiatalok a hazaira?
- 2021.04.28 - 20 százalékkal drágulhat a tojás
- 2021.04.27 - Járvány: minden hetedik boltban akadt gond
- 2021.04.21 - A paprika vetőmagok 40 százalékánál talált gondot a hatóság
- 2021.04.14 - Nem minden készül pamutból, amiről azt állítják
- 2021.04.08 - Zökkenőkkel nyitnak újra az áruházak
- 2021.04.06 - A Tesco 15 négyzetméterenként enged be egy vevőt
- 2021.03.31 - Most jöhet a roham az üzletekben
- 2021.03.29 - Elképesztően koszos pékség, penészes alapanyagok
- 2021.03.24 - Látszik a kényszerű spórolás a boltokban
- 2021.03.22 - Erősen repedezik a boltzár
- 2021.02.01 - Ezek a túrók mind közül a legkiválóbbak
- 2021.01.26 - Melyik a legjobb mogyorókrém?
- 2020.12.11 - Több felvizezett gesztenyepürét talált a hatóság
- 2019.06.25 - Mégsem adnak el itt vacakabb termékeket a multik?
- 2018.04.26 - Vacakabbat hoznak ide a multik? Most majd kiderül
- 2017.02.16 - Vacakabb ételeket, italokat kapnak a magyarok
További kapcsolódó anyagok