Felpörögtek a kánikulában a csalók

Így utaznak a csalók a pénzünkre

Fotó: Azénpénzem
2018. augusztus 1. Az utóbbi időben még a szokásosnál is sokkal több biztonsági figyelmeztetés jelent meg. A csalók nagyobb aktivitása összefügghet a nyaralásokkal is. Az adathalászokat tipikus vonzó bankok mellett a mobilcégek, sőt az online kereskedők is célkeresztbe kerültek.

Sorra jelennek meg a biztonsági figyelmeztetések elsősorban a bankok és a telekommunikációs cégek részéről, amelyek az adathalászat veszélyeire hívják fel a figyelmet. Úgy tűnik, a nyári melegben sem pihennek a csalók, talán abban is bízva, hogy nyaralás előtt csökken a figyelem, sokan kevésbé koncentrálnak például banki ügyeikre. Könnyebb is áldozatul esni ilyenkor az olyan e-maileknek, amelyek – például szoftverújításra vagy karbantartásra hivatkozva – kérik a személyes és hozzáférési adatok megújítását, attól tartva, hogy utazás közben külföldről nem férünk hozzá számlánkhoz, esetleg zavar lehet a mobilkapcsolatunkban. Ilyenkor nyáron, ráadásul sokkal több idő is eltelhet, amíg valakinek nyaralásról, esetleg külföldről visszatérve feltűnik, hogy illegálisan nyúltak a bankszámlájához.
Az összes bank rendre felhívja a figyelmet, hogy sosem kér e-mailben ügyfél-azonosítókat, vagy azt, hogy az emailből egy linkre kattintva lépjenek be az internetes felületre.
A K&H nemrég közzé tett figyelmeztetésében külön kiemeli, hogy aki ilyen e-mailt kapott, és megadta ügyféladatait, vagy rákattintott az abban szereplő linkre, a kh.hu weboldalról nyissa meg újra a K&H e-bankot, és ellenőrizze az e-bankban a tranzakció történetét, illetve a beállítások/azonosító eszközök kezelése menüpontban a regisztrált eszközeit!

A Budapest Bank szintén arról adott tájékoztatást, hogy látszólag a Budapest Banktól érkező e-maillal történt adathalász kísérlet. A bank arra kéri az ügyfeleit, hogy kapott elektronikus levélben javasolt lépéseket ne kövessék, azt töröljék. Hozzáteszik, hogy a bank már letiltatta az adathalász oldalt, aki pedig mégis megadta az adatait jelezze az ügyfélszolgálaton vagy bármelyik bankfiókban, és a bank felületén kezdeményezze jelszavának megváltoztatását!

Egyre jobban tudnak magyarul


Sokáig nem volt nehéz kiszűrni a hasonló e-maileket rossz magyarságuk miatt. Ezek szemmel láthatólag a Google translate vagy más automatikus fordító programok segítségével készültek. (az egyike kevés előnyének, hogy a magyar nem indoeurópai nyelv) Az elmúlt időszakban azonban jelentősen javultak ezek a szövegek, így ma már a tökéletes magyar szöveg sem jelent minimális biztosítékot sem.

Szerencsére a jó magyarság még nem általános. A CIB ügyfeleit nemrég nyelvhelyességi és helyesírási hibákkal teli levéllel igyekeztek olyan oldalra vezetni, ahol bizalmas banki adatok megadását kérik. Hasonlóan a többiekhez, ez a bank is kéri, hogy semmiképpen se kattintsanak az ilyen levelekben található linkre, és ne adják meg azonosító adataikat.

Az OTP szinte havonta tesz közzé hasonló figyelmeztetéseket. A bank ügyfeleit felújításokra, frissítésekre, sőt a biztonságot fokozó intézkedésekre hivatkozva igyekeznek kamuoldalakra csábítani.

A mobilok is veszélyben vannak


A bankok mellett leginkább a telekommunikációs cégek, szolgáltatók, gyakran e-boltok állnak a csalók célkeresztjében. A Telenor, amellett hogy szintén hangsúlyozza, hogy soha nem kéri el egyetlen ügyfél belépési azonosítóját és jelszavát, sem e-mailben, sem SMS-ben vagy telefonon, tanácsokat is ad a hat legelterjedtebb átverési forma elleni védekezésre. Emellett biztonsági csalások sorára hívja fel ügyfelei figyelmét honlapján például a Vodafone is.

Még júniusban a Dijnet figyelmeztetett arra, hogy csalók többek között bankkártyák adatait igyekeznek megszerezni, szintén hangsúlyozva, hogy soha nem kér be, saját rendszerében nem tárol bankkártyához kapcsolódó információkat, mivel számára a bankkártyás fizetést és a bankkártya regisztráció lehetőségét az OTP közvetlenül, saját rendszerében biztosítja. Az Extreme Digital pedig azt jelezte vásárlóinak, hogy sok helyesírási és nyelvi hibát tartalmazó „problémás e-mailek” egy 7990 forintos termék vételárának visszatérítését ígérve bankkártya adatok megadására kérik a címzettet. A hamis levelek azonban ebben az esetben is olyan hivatkozást tartalmaznak, ami megtévesztő weboldalra vezet, amin a bankkártya adatok megadását kérik.
 

Itt tesztelheti, hogy könnyen átverhető-e

Ha ezt érdekesnek találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!


Szerző: Lenkei Gábor
Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok