Sorra buknak az Alkotmánybíróság előtt a devizahitelesek
2015. július 20.
Mától augusztus végéig pihen az Alkotmánybíróság (Ab), de az ítélkezési szünet előtt több, a devizahiteleseket érintő döntést is hoztak. A legtöbb beadványban az adósok a forintosítási törvényben előírt árfolyamot kifogásolták. Az Ab hosszan taglalta, miért is nem lehet összehasonlítani a mostani, illetve a végtörlesztéskor használt árfolyamot. Összefoglaltuk érvelésük lényegesebb pontjait.
A forintosítási törvényről tavaly novemberben Trócsányi László igazságügyi miniszter és Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter közös sajtótájékoztatón hangsúlyozták: nem választhatott a kormány a piacitól eltérő árfolyamot a devizahitelek forintosítására. Az igazságügyi miniszter részletesebben is fejtegette, hogy mivel a jogszabályalkotó magánszerződésekbe avatkozik be, körültekintően kell eljárnia. Még fel is mutatta az Alaptörvényt (képünk), hogy mindenki lássa: alkotmányos eljárásról van szó. Azóta ezt az Ab többször is nyomatékosította. Az adósok viszont nem fogynak ki a panaszból.
A másik határozatban alaposabb indoklással számos egyesített ügyet utasítottak el. Az adósokat segítő jogászok például az „eredeti induló kamat” fogalmát támadták. Sok érvénytelenségi per indult arra hivatkozással, hogy a kölcsönszerződés nem, vagy nem megfelelően tartalmazta a kamat mértékét – érvelnek. Azzal pedig, hogy a jogalkotó a kölcsönszerződés semmisségét okozó kamatkikötés hiányát törvényi úton pótolja, magánjogi jogviták eldöntésébe avatkozik, noha azok a bíróságok hatáskörébe tartoznak. Az Ab szerint azonban az említett meghatározásra csak az egyéb fogalmak és rendelkezések értelmezése és alkalmazása érdekében volt szükség. (Amúgy – derül ki a határozatból – ez mindegy is, ha ugyanis mégis magánjogi szerződésekbe beavatkozás lenne, akkor sem lenne megállapítható az alkotmányossági összefüggés.)
Az adósoknak (és persze nekünk is) a forintosítási törvénnyel összefüggésben eszébe jut a végtörlesztés. Kirívó ugyanis, hogy míg akkor 180 forintos fixált frankárfolyamon szabadulhattak meg hitelüktől a szerencsésebbek, most ennél jóval kedvezőtlenebb lett a gyakorlatilag kötelező átváltás (az elszámolásról, forintosításról a részleteket itt nézheti meg). Az Ab most az alábbiakban összefoglalt érvekkel utasította vissza a két folyamat összehasonlítását:
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát!
Szerző: B.Varga Judit
Címkék: elszámolás, forintosítás, végtörlesztés, alkotmányosság, Alkotmánybíróság
Ab: a végtörlesztés egészen más
A forintosítási törvényről tavaly novemberben Trócsányi László igazságügyi miniszter és Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter közös sajtótájékoztatón hangsúlyozták: nem választhatott a kormány a piacitól eltérő árfolyamot a devizahitelek forintosítására. Az igazságügyi miniszter részletesebben is fejtegette, hogy mivel a jogszabályalkotó magánszerződésekbe avatkozik be, körültekintően kell eljárnia. Még fel is mutatta az Alaptörvényt (képünk), hogy mindenki lássa: alkotmányos eljárásról van szó. Azóta ezt az Ab többször is nyomatékosította. Az adósok viszont nem fogynak ki a panaszból.
Egyetlen bíztató fejlemény, hogy az Ab korábban több bíró beadványának nem adott helyt, és nem minősítette az Alaptörvénybe ütközőnek azt a kúriai jogegységi pontot, amelynek alapján az adósok mentesülhetnének az árfolyamkockázat rájuk hárításától. Ennek jelentőségét persze a joggyakorlat alapján lehet majd megítélni. Újabb határozatra mindenestre egyhamar nem számíthatunk, hiszen az Alkotmánybíróság a 2015. július 20-tól 2015. augusztus 28-ig ítélkezési szünetet tart.
Nemrégiben két döntést is hozott a taláros testület. Az egyikben az egyik, önerő nélkül felvett hitel forintosításával kapcsolatos panaszt utasították vissza. Az adós ebben előadta, hogy élettársával 2008-ban saját lakás vásárlása céljából kötöttek deviza alapú kölcsönszerződést. Tartozásuk pedig a forintosítás után jelentősen meghaladja a szerződés tárgyaként eredetileg meghatározott összeget. Az árfolyamváltozás terhe korlátozás nélkül rá, mint kiszolgáltatott adósra hárul. Ezzel nem sikerült meghatnia a bírákat.Ilyen volt a kamatos kérdés
A másik határozatban alaposabb indoklással számos egyesített ügyet utasítottak el. Az adósokat segítő jogászok például az „eredeti induló kamat” fogalmát támadták. Sok érvénytelenségi per indult arra hivatkozással, hogy a kölcsönszerződés nem, vagy nem megfelelően tartalmazta a kamat mértékét – érvelnek. Azzal pedig, hogy a jogalkotó a kölcsönszerződés semmisségét okozó kamatkikötés hiányát törvényi úton pótolja, magánjogi jogviták eldöntésébe avatkozik, noha azok a bíróságok hatáskörébe tartoznak. Az Ab szerint azonban az említett meghatározásra csak az egyéb fogalmak és rendelkezések értelmezése és alkalmazása érdekében volt szükség. (Amúgy – derül ki a határozatból – ez mindegy is, ha ugyanis mégis magánjogi szerződésekbe beavatkozás lenne, akkor sem lenne megállapítható az alkotmányossági összefüggés.)
Az adósoknak (és persze nekünk is) a forintosítási törvénnyel összefüggésben eszébe jut a végtörlesztés. Kirívó ugyanis, hogy míg akkor 180 forintos fixált frankárfolyamon szabadulhattak meg hitelüktől a szerencsésebbek, most ennél jóval kedvezőtlenebb lett a gyakorlatilag kötelező átváltás (az elszámolásról, forintosításról a részleteket itt nézheti meg). Az Ab most az alábbiakban összefoglalt érvekkel utasította vissza a két folyamat összehasonlítását:
Végtörlesztés | Forintosítás | |
---|---|---|
Minősítés, elv | Ex gratia (szociális jellegű, nem alanyi jogon járó) juttatás | Clausula rebus sic stantibus (körülmények alapvető változása) |
Tartalom | Az állam jogosultságot teremt a kedvezményezett személyi kör részére a polgári jogi viszonyokba történő beavatkozással | Az állam jogszabállyal a szerződések tartalmát általában csak ugyanolyan feltételek fennállása esetén változtathatja meg alkotmányosan, mint amilyen feltételek fennállását a bírósági úton való szerződésmódosítás is megköveteli |
Jogalap | Méltányosság | A jogalkotó hatáskörébe tartozó kérdés dönteni arról, hogy a devizahitelesek megsegítésére beavatkozik-e a magánjogi viszonyokba és az is, hogy ezt milyen feltételekkel teszi |
Cél | Lakóingatlanok tehermentesítése, szerződések megszüntetése | Árfolyamkockázat megszüntetése |
Összehasonlítás | A forintosítás valóban hátrányosabb, de ez akkor lenne csak alaptörvény-ellenes, ha a két szabályozás egymással összehasonlítható helyzetben lévő jogalanyokat érintene | |
Forrás: Ab-határozat (többnyire szó szerinti idézet) |
Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát!
Szerző: B.Varga Judit
Címkék: elszámolás, forintosítás, végtörlesztés, alkotmányosság, Alkotmánybíróság
Kapcsolódó anyagok
- 2022.04.29 - Felebírsággal úszták meg a végtörlesztés akadályozását a bankok
- 2017.10.17 - Mégsem nyúlhatja le az állam a földjét
- 2017.04.19 - Hiába hivatkoztak az Alaptörvényre a végrehajtók
- 2016.04.28 - Magyarázkodni kezdett az MNB
- 2015.12.08 - Ezért dühösek a végtörlesztők
- 2015.12.07 - Hármas bukás a devizaperekben
- 2015.11.11 - Elszámolás: itt az igazság pillanata
- 2015.10.20 - Adósperek: kedvező ítéletek jönnek
- 2015.09.16 - Miben hasonlíthat a férfinyugdíj és a végtörlesztés?
- 2015.09.10 - Kártérítést is kérnének a devizahitelesek
- 2015.09.04 - Elszámolás: a bankok is hibáztak
- 2015.07.07 - Adósokat képviselő ügyvédeket figyelmeztet az MNB
- 2015.07.07 - Mégis leállíthatók a végrehajtások?
- 2015.06.22 - Ezért nem pörög a hitelkiváltás!
- 2015.05.13 - Elszámolás: közelebb az igazsághoz?
- 2015.04.23 - Így verik át a devizásokat!
- 2015.04.07 - Devizaper: utolsó szög a koporsóba?
- 2015.02.04 - Semmisség: jeges zuhany a Kúriától
- 2014.12.16 - Mit mond a forintosításra a Bankszövetség?
- 2014.11.21 - Devizások: a piaci árfolyam az alkotmányos
- 2014.10.15 - Kiderült: mindenki tudott a banki tisztességtelenségről
- 2014.03.17 - Alkotmánybíróság: minden a kormány kezében van
További kapcsolódó anyagok