Ma dönt az OPEC plusz az olajtermelés növeléséről
2021. március 4.
Megint ott járnak az olajárak, ahol a válság előtt, és ez látszik a hazai benzinárakon is. Azt, hogy az emelkedés folytatódik-e, egyelőre nem lehet tudni. Csökkenésre azonban kicsi az esély, bár az OPEC plusz országok a mai videokonferencián a termelés növelése mellett dönthetnek.
Már a péntekre bejelentett áremelkedéssel együtt eddig az idén a benzin 12,5 százalékkal, míg a dízel közel 10 százalékkal drágult. Legalábbis, ha a Holtankoljak.hu átlagárával számolunk. A hétvégére a kutakon a 95-ös benzin literéért már 422 forintot kell adni. A dízel ára körülbelül 430 forint lesz. Az átlag azonban egyre nagyobb eltéréseket takarhat. Legutóbbi (már a járvány idejére eső) mustránkon 100 forint feletti literenként különbséget is találtunk. Valószínű azonban, hogy az emelkedésnek még nincs vége. Ahogy ugyanis a világgazdaság kikászálódik a koronavírus-járvány okozta válságból, növekedni fog az olaj iránti kereslet, így az árak is.
Elégedett optimizmussal írta még február közepén a BBC elemzője, hogy az olajárak visszatértek a kornavírus-járványt megelőző szintre. A nyugati féltekén irányadó texasi középnehéz nyersolaj (WTI) – már addigra is rég maga mögött hagyva az őszi 40 dollár körül szintet – januárban éppen csak barátkozott a kissé 50 dollár fölötti régiókkal, februárban meghaladta a hordónkénti 60 dollárt, beállítva 13 hónapos csúcsát. Az óceán innenső partján többnyire a figyelem középpontjában álló északi-tengeri Brent piaci árfolyama szokás szerint kisebb eltérésekkel együtt mozgott vele.
A válságból való gyorsabb kilábalás lehetőségét vetette fel az is, hogy az amerikai Kongresszus képviselőháza elfogadta a Biden elnök 1,9 billió dolláros segélycsomagját, ami egyebek mellett az USA fogyasztásának növekedését is előre vetíti. A csomagot a republikánusok vitatják ugyan, de jó esély van arra, hogy a szenátus is elfogadja (mivel a két pártnak 50-50 szenátora van, ehhez csak arra van szükség, hogy egyetlen demokrata képviselő se szavazzon félre).
A látszólag tiszta képet azonban beárnyékolja néhány dolog. Kína ipari termelésének növekedése kilenc hónapos mélypontjára esett februárban, ami a kínai kőolajvásárlások csökkenését jelzi, és ez lefelé nyomhatja az olajárakat. Piaci pletykák szerint emellett a stratégiai olajtartalékok az elmúlt hetekben feltöltődtek, ami az elkövetkező időszakban szintén visszafoghatja a keresletet. Fokozza a bizonytalanságot, hogy Irán igencsak hűvösen reagált az új amerikai elnök tárgyalási kezdeményezésére az atomprogram visszafogása és a szankciók enyhítése kérdésében.
Akad olyan vélemény, hogy egy 500 ezer hordós növekedést – ami többek jóslataiban szerepel - szinte észre sem venne a piac. Diamantino Azevedo, az OPEC elnöke pedig a Reutersnek adott interjújában úgy vélte, hogy épp most bizonyos egyensúlyt tapasztalható a kereslet és a kínálat között. A bizonytalanságot mutatja azonban az is, hogy mindjárt hozzá is fűzte: „a világ pandémiás helyzete miatt az új hullámok érkezésekor csökkenhet az igény. A globális népesség oltása a COVID-19 ellen azonban minden bizonnyal növeli majd a keresletet".
Szerző: Lenkei Gábor
Címkék: koronavírus, válság, olaj, olajár, benzin, dízel, OPEC
A válság végét jelzik az emelkedő benzinárak?
Már a péntekre bejelentett áremelkedéssel együtt eddig az idén a benzin 12,5 százalékkal, míg a dízel közel 10 százalékkal drágult. Legalábbis, ha a Holtankoljak.hu átlagárával számolunk. A hétvégére a kutakon a 95-ös benzin literéért már 422 forintot kell adni. A dízel ára körülbelül 430 forint lesz. Az átlag azonban egyre nagyobb eltéréseket takarhat. Legutóbbi (már a járvány idejére eső) mustránkon 100 forint feletti literenként különbséget is találtunk. Valószínű azonban, hogy az emelkedésnek még nincs vége. Ahogy ugyanis a világgazdaság kikászálódik a koronavírus-járvány okozta válságból, növekedni fog az olaj iránti kereslet, így az árak is.
Üzemanyag idei áremelkedése (Ft) | ||
---|---|---|
Időpont | Benzin | Dízel |
13.jan | 7 | 3 |
15.jan | 6 | 3 |
20.jan | 3 | 2 |
05.febr | 2 | 3 |
10.febr | 6 | 6 |
12.febr | 2 | 4 |
17.febr | – | 4 |
19.febr | 3 | 2 |
24.febr | 6 | 4 |
26.febr | 3 | 2 |
03.márc | 6 | 2 |
05.márc | 3 | – |
Összesen | 47 | 35 |
Forrás: Azénpénzem.hu gyűjtés |
Elégedett optimizmussal írta még február közepén a BBC elemzője, hogy az olajárak visszatértek a kornavírus-járványt megelőző szintre. A nyugati féltekén irányadó texasi középnehéz nyersolaj (WTI) – már addigra is rég maga mögött hagyva az őszi 40 dollár körül szintet – januárban éppen csak barátkozott a kissé 50 dollár fölötti régiókkal, februárban meghaladta a hordónkénti 60 dollárt, beállítva 13 hónapos csúcsát. Az óceán innenső partján többnyire a figyelem középpontjában álló északi-tengeri Brent piaci árfolyama szokás szerint kisebb eltérésekkel együtt mozgott vele.
Beindultak a felhajtóerők
Azóta azonban nem annyira a további fellendülés előérzetét mutatja a nemzetközi olajpiac, mint inkább a bizonytalanságot. Mind keresleti, mind termelési oldalról elég felhajtóerő látszik a további emelkedésre. Az emelkedés egyik fő rugója nyilvánvalóan az volt, hogy Szaud-Arábia – egy korábbi önkéntes vállalásnak megfelelően - februárban napi 1 millió hordóval visszafogta a termelését. Az elmúlt időszakban pedig a gazdaság is a vártnál jobb adatokat produkált. Az ázsiai országok teljesítménye az év elején javult, az IHS Markit információszolgáltató és elemző cég pedig a németországi és az amerikai feldolgozóipar teljesítményét egyaránt meglepően jól értékelte, ami mindkét országban megerősítette a vállalatvezetők várakozásait az év további részét illetően is.A válságból való gyorsabb kilábalás lehetőségét vetette fel az is, hogy az amerikai Kongresszus képviselőháza elfogadta a Biden elnök 1,9 billió dolláros segélycsomagját, ami egyebek mellett az USA fogyasztásának növekedését is előre vetíti. A csomagot a republikánusok vitatják ugyan, de jó esély van arra, hogy a szenátus is elfogadja (mivel a két pártnak 50-50 szenátora van, ehhez csak arra van szükség, hogy egyetlen demokrata képviselő se szavazzon félre).
Árnyékok azért akadnak
Jó hír, és a globális koronavírus-járvány vége felé tett újabb nagy lépésnek tekintik a gazdasági elemzők is, hogy a Johnson&Johnson szombaton közölte: az Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatala (FDA) engedélyt adott az első egyadagos COVID-19 vakcina felhasználására. A társaság március végéig 20 millió, 2021 első felében pedig összességében 100 millió oltás szállítását ígéri.A látszólag tiszta képet azonban beárnyékolja néhány dolog. Kína ipari termelésének növekedése kilenc hónapos mélypontjára esett februárban, ami a kínai kőolajvásárlások csökkenését jelzi, és ez lefelé nyomhatja az olajárakat. Piaci pletykák szerint emellett a stratégiai olajtartalékok az elmúlt hetekben feltöltődtek, ami az elkövetkező időszakban szintén visszafoghatja a keresletet. Fokozza a bizonytalanságot, hogy Irán igencsak hűvösen reagált az új amerikai elnök tárgyalási kezdeményezésére az atomprogram visszafogása és a szankciók enyhítése kérdésében.
Sok múlhat azon, most mit lépnek
Tisztulhat a kép az OPEC plusznak nevezett csoport – az OPEC tagjai Oroszországgal és néhány nagy olajtermelővel kiegészülve – mai videokonferenciája után. Legtöbben úgy vélik, hogy a termelés növelése várható, kérdés, mennyivel. Korábbi megállapodások alapján Oroszország és Kazahsztán februárban és márciusban már többet termelhettek: februárban éltek is a lehetőséggel, és kétséges, hogy márciusban lemondanának róla. Ezt azonban ellensúlyozta Szaud-Arábia említett termelésvisszafogása Úgy tűnik azonban, hogy Szaud-Arábia most, ha nem is ellenzi a kibocsátás növelését, azt szorgalmazza, hogy az lassúbb ütemben történjen. A kereskedők egy része ennek ellenére úgy vélekedik, hogy mintegy napi 1,5 millió hordóval több kerülhet a piacra, ami visszavetheti az árakat. Részben Szaud-Arábia emeli vissza a termelését, és Oroszország is a további bővítés mellett foglal állást. Erős nyomás nehezedik azonban a részvevőkre a csökkentés vagy legalábbis az óvatosabb növelés érdekében is.Akad olyan vélemény, hogy egy 500 ezer hordós növekedést – ami többek jóslataiban szerepel - szinte észre sem venne a piac. Diamantino Azevedo, az OPEC elnöke pedig a Reutersnek adott interjújában úgy vélte, hogy épp most bizonyos egyensúlyt tapasztalható a kereslet és a kínálat között. A bizonytalanságot mutatja azonban az is, hogy mindjárt hozzá is fűzte: „a világ pandémiás helyzete miatt az új hullámok érkezésekor csökkenhet az igény. A globális népesség oltása a COVID-19 ellen azonban minden bizonnyal növeli majd a keresletet".
Szerző: Lenkei Gábor
Címkék: koronavírus, válság, olaj, olajár, benzin, dízel, OPEC
Kapcsolódó anyagok
- 2021.10.27 - Jöhetnek még meglepetések a benzinkutakon
- 2021.10.01 - Világraszóló energiaválság jöhet?
- 2021.07.19 - Csak átmeneti lehet az olajár csökkenése
- 2021.07.14 - A kormány miatt kell többet fizetni a benzinkutakon
- 2021.06.30 - Minden árat felránthat a benzin drágulása
- 2021.03.05 - Tovább drágulhatnak az üzemanyagok
- 2021.03.04 - Egyre több és öregebb autó fut a magyar utakon
- 2020.09.30 - Egyszer fent, egyszer lent
- 2020.09.17 - Borús jövőt jósolnak az olajpiacnak
- 2020.07.20 - Dízelt már külföldön jobb tankolni
- 2020.05.07 - Nem elég drága a benzin? A kormány felsrófolja!
- 2020.04.21 - Fizetnek is, hogy ne kapjanak olajat a befektetők
- 2020.04.14 - Benzin: literenként már 100 forint feletti az árkülönbség a magyar kutakon
További kapcsolódó anyagok