Már elindult a visszaszámlálás?

A választások után drágul a mobil, a net

Fotó: clipart.com
2025. április 10. Mintha már valamiféle visszaszámlálás indult volna a választásokig. A kormány ugyanis erőszakosan igyekszik kedvezőbb irányba hajlítani az adatokat. Az azonban már látszik, hogy az inflációt sikerülhet lefojtani – legalábbis a parlamenti voksolásig.

Egyre jobban látszik, hogy a kormányzat és körei azt gondolják, elég sokszor hangsúlyozni, hogy mennyire jól élnek itt a magyarok. Szokatlan módon ezt súlyos baklövések is kísérik. Utóbbiba számíthatott, hogy a miniszterelnök „repülőrajtos” évkezdetet vizionált. Egy kormányközeli műhely vezetője pedig nemrégiben azt bizonygatta: nem a középosztály tűnt el Magyarországon, hanem a szegénység szűnt meg. Azóta viszont kiderült, hogy a KSH által közölt szegénységi adatok megbízhatósága enyhén szólva kétséges. A KSH persze gyorsan visszautasította a „vádakat”.  

A kormány kommunikációs attakjának újabb célpontja az infláció. Érzékelhetően azon küzdenek, hogy a számokat – legalább papíron – alaposan lenyomják (még ha ennek áldozatául eshet is az év végi nyugdíjemelés). Az mindenestre már most kiderült, hogy félelmet igazán tudnak kelteni. Elég volt megfenyegetni a bankokat és a távközlési cégeket, máris siettek lépni, nehogy durva állami beavatkozással a nagy boltláncok sorsára jussanak (megjegyezzük, egyelőre csak a kiskereskedelemben nem sikerült a NER-nek olyan pozíciót szereznie, amit szeretett volna).

A bankok után a távközlési szolgáltatók is egymás után jelentették be, hogy nem érvényesítik a számukra lehetővé tett inflációs díjemelést. Érdemes felidézni, hogy  a Yettel lakossági és kisvállalkozói számlás előfizetéssel rendelkező ügyfelei díját 2025. március 5-től, a dolgozói- és flotta tarifásokét pedig a meghirdetés szerint tegnaptól emelték az „éves fogyasztói árindex mértékéhez igazodó díjkorrekció” keretében 3,7 százalékkal. A Telekom ugyanezt április 1-jével lépte meg. A One (lánykori nevén Vodafone) a 3,5 százalékos díjkorrekciót május 6-tól érvényesítette volna.

Ezek a konkrét intézkedések


A Telekom azonban most tudatta, hogy nem hajtja végre a 2024-es évre vonatkozó, 3,7 százalékos inflációkövető díjkorrekciót fogyasztói körében és legalább 2026 első félévének végéig (vagyis a választásokig) nem emeli a fogyasztók már meglévő csomagjainak havidíját. Emellett azt is közölték, hogy a cég megújítja mobil-portfólióját, melyben a korábbinál rugalmasabban kombinálható elemek jelennek meg. Vállalták, hogy legalább 2026 első félévének végéig nem emelik a fogyasztók már meglévő csomagjainak havidíját.

A One közleményében is az szerepel, hogy 2026. július 1-ig eltekintenek a lakosság számára nyújtott helyhez kötött internet, és televízió-, valamint mobil előfizetések esetében tervezett, 2024-re vonatkozó 3,5 százalékos inflációkövető díjkorrekció bevezetésétől. Az idei évi hivatalos inflációs hatásokat is csak 2026. júliustól érvényesítik lakossági tarifáikban.

Úgy tűnik, egyetlenként a Yettel (ahol már az előző hónapban lecsapott a drágítás) nem egészen várja meg a jövő évi választásokat. Ők amúgy is trükkösen kedvezményként adják vissza az inflációs emelést. A 2025. május 1-jétől kezdődő, 12 hónapon át érvényes kedvezmény mértéke megegyezik a korábban alkalmazott, 3,7 százalékos fogyasztói árindex alapján alkalmazott havidíj-korrekció mértékével. A kedvezmény automatikusan megjelenik az ügyfelek havi számláján, nincs szükség külön igénylésre. Először a 2025. május hónapban igénybe vett szolgáltatásokról kiállított számlán lesz látható, utoljára pedig a 2026. áprilisi hónapra vonatkozó, májusban érkező számlán. Az idei év utáni inflációs emelésről nem ejtettek szót.

Előre megy, nem hátra? A számok mintha mást mutatnának


Az információs és távközlés egyébként a KSH által számolt fogyasztói kosárban az idén alig több mint 4 százalékos súllyal szerepel. Meglepő módon azonban ez az arány 2021-ben még közel 5,8 százalék volt. Egy fejlettebb társadalomban pedig logikus lenne ennek a súlynak a növekedése. Nem ez az egyetlen terület azonban, ahol mintha nem előre, hanem hátrafelé mennénk.

Az élelmiszerek a fogyasztói kosárban az idén több mint 30 százalékos súllyal szerepelnek. Ez 2021-ben még 26,5 százalék volt, onnan emelkedett fokozatos fel, ami azért lehet furcsa, mert alapvetésnek számít, hogy minél fejlettebb egy társadalom, arányában annál kevesebbet költ élelmiszerre. Érdemes még kiemelni, hogy a tartós fogyasztási cikkek a KSH által kreált fogyasztói kosárban 2021-től napjainkig 9,3 százalékról 7,6 százalékra csökkenő arányban szerepelnek. Az egészségügyi költések súlya közben közel 5,5 százalékról 4,1 százalékra mérséklődött. Csak megjegyezzük, hogy a jövőre beköszönő választási évre újabb súlyokat hirdetnek majd meg.

Szerző: B.Varga Judit
Címkék:  , , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok