A teljes kgfb-piacot megbolondíthatta az Uniqa?

2019. szeptember 24. Több jelentős súlyú hiányosság miatt 108 millió forint bírságot rótt ki a felügyeleti hatóság az Uniqa Biztosítóra. Többek közt a gyenge belső kontrollrendszert, a biztosítások problémás állománykezelését kifogásolták. Utóbbi a jegybank szerint a magyarországi kgfb-piac egészére kihathatott.

Különféle jogsértések miatt 75,5 millió forint felügyeleti, 500 ezer forint pénzmosási, és további 32 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) az Uniqa Biztosítóra. A felügyeleti hatóság a társaság 2015 július 29 óta folytatott tevékenységét tekintette át. Megállapították, hogy az Uniqa Biztosító belső kontrollrendszere (compliance, belső ellenőrzés) nem megfelelően látta el feladatkörét, illetve hiányoztak az életbiztosításokkal kapcsolatos visszaélések megelőzésére hivatott belső szabályozások.

Hiányosságok merültek fel a befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosítások, illetve a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) állománykezelése és az ügyfél-kommunikáció, kapcsolattartás terén. Emellett több kisebb súlyú hiányosságot és jogsértést is feltártak a biztosító egyes termékeit, szerződéses feltételeit illetően.

A jegybank a jogosultságkezelés, -nyilvántartás és -ellenőrzés szabályozása, illetve alkalmazása, valamint az informatikai biztonság terén is észlelt problémákat. Hiányos volt a naplózás és naplóelemzés kezelése, az informatika auditálása és ellenőrzése is. A pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás megelőzése kapcsán a belső képzési rendszerben merült fel probléma. A biztosító kiszervezési tevékenységének szabályozása és gyakorlata sem felelt meg teljes körűen a jogszabályi előírásoknak. Hiányosságokat találtak a biztosító számlarendjében, illetve adatszolgáltatásában is.

A feltárt – köztük jelentős súlyú – hiányosságok a jegybank szerint alapvetően nem érintik a biztosító jövőbeni megbízható működését. Mint azonban az MNB erről kiadott közleményében megállapítja: a bírság kiszabásakor súlyosító körülménynek számított, hogy a nyilvántartási és ellenőrzési rendszerek hiányosságai több esetben jogsértő gyakorlathoz, az ügyfelekkel való nem elégséges kapcsolattartáshoz vezettek, illetve, hogy a kgfb-állománykezelés problémái a magyarországi kgfb-piac egészére kihathattak. A fogyasztói kommunikációs problémák a panaszkezelést is érintették, ami az ügyfelek – alapvető fontosságú – jogérvényesítéshez fűződő jogához kötődik. Enyhítő körülménynek számított viszont, hogy az Uniqa Biztosító már a jegybanki vizsgálat során számos intézkedést hozott.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok