A tanárok sem értik a pénzügyeket

2016. augusztus 19. A pedagógusok háromnegyede nem tartja magát kellően felkészültnek arra, hogy pénzügyi ismereteket adjon át a gyerekeknek – derült ki egy kutatásból. A kevés időt és a segédletek hiányosságát panaszolták még.

A humánminisztérium (Emmi) már közzétette a következő tanévről szóló rendeletét. Ebből annyi derül ki, hogy 2017. március 6. és március 10. között lesz a pénzügyi tudatosság és gazdálkodás hete. (A rendeletet itt találja meg.) A nemzetgazdasági miniszter már tavasz tavasszal beszélt arról, hogy azt akarják: a tanterv szerves részévé váljon az alapvető pénzügyi ismeretek elsajátítása (erről itt olvashat). Később arról is szó volt, hogy már a következő évi érettségiken lesznek ilyen kérdések. Tavaly év vége felé azonban egy konferencián az Emmi helyettes államtitkára közölte: a kerettanterv módosítása nincs napirenden. Pölöskei Gáborné azt is elmondta, hogy a tanterv választható részében több helyen megjelennek a gazdasági, pénzügyi ismeretek, de az iskolák mindössze tíz százaléka él azzal a lehetősséggel, hogy ezt közvetlenül tanítsa.

A K&H most közzétett felméréséből elég jól látszik, mi lehet a probléma. A bank közel 1800 pedagógust kérdezett meg a pénzügyi oktatás helyzetéről. A pedagógusok 73 százaléka (vagyis majdnem háromnegyede) nyilatkozott úgy, hogy nem tartja magát kellően felkészültek ahhoz, hogy átadják a tudást a gyerekeknek. Emellett kevésnek tartják az időt a pénzügyi témák iskolai keretek között való tárgyalására.

Ki vállalja a felelősséget?


Érdekes eredmény az is, hogy a válaszadók majdnem fele (45 százalék) szerint iskolájukban semmilyen tananyag, módszertani segédlet nem érhető el a pénzügyi ismeretek oktatásához. Egyharmad szerint a suli rendelkezik pénzügyi témával foglalkozó felkészítő könyvekkel. Az előbbi arányt ezzel összevetve úgy tűnik, hiába vannak a könyvek, azokat még a tanárok sem tanulták meg. A válaszadó tanárok egybehangzó véleménye szerint egyébként a gyerekek pénzügyi nevelését már kisiskolás korban el kell kezdeni, és ebben jelentős felelősség hárul a szülőkre.

A tanárok pénzügyi felkészítésének és az oktatásra szánt idő megteremtésének hiánya egyelőre nem segíti, hogy egy pénzügyi tekintetben felkészültebb generáció nőhessen fel – hangsúlyozta a K&H. A bank szerint egy pénzügyi szempontból felelősebb társadalom kiépítése akkor érhető el, ha a pénzügyi oktatás a közoktatás részévé válik.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , ,

Kapcsolódó anyagok