Ötödével több forintot hagyunk most a boltokban

A szaloncukrot is az állam drágítja

2015. december 15. Az átlagos éves költésnél 20 százalékkal többet hagynak a háztartások a karácsonyi ünnepi időszakban a boltokban – állapította meg a GfK. A magasabb jövedelműek a szerencsétlenebb helyzetben levőkhöz képest a kétszeresét adják ki most. Kicsit körülnéztünk a szaloncukrok piacán.

Elképesztő áron lehet a karácsonyfa díszítéséhez szinte elengedhetetlen szaloncukorhoz jutni.  A Milka dobozáért szuperakciósan is több mint 1800 forintot kell kiadni, de találtunk majdnem háromezer forintért kínált édességet is. Ehhez képest szinte olcsónak mondhatók a kézzel gyártott szaloncukrok, amelyek darabonként 80 forint körül áron szerezhetők be (a Milka szalon darabja 60-90 forintra jön ki).  Az előző évhez képest minden szaloncukor ára jelentősen emelkedett.

Mint ugyanis most a GfK által közzétett adatokból kiderült: tavaly a vásárlók átlagosan 1 405 forintot fizettek egy kilogramm (a súlyra érdemes ügyelni, a dobozos szaloncukrok legfeljebb 400 grammosak, a Milka még kevesebb) szaloncukorért. A kimért szaloncukrok kilós átlagára 980 forint, míg a csomagolt termékeké több mint két és félszerese, 2 578 forint volt. (Mindenki össze tudja vetni, hogy az idén ehhez képest mennyiért vásárolt – ha persze vásárolt – szaloncukrot.)

Ötvenezer forintnál többet visznek el az ünnepek


A szaloncukor átlagárak 2012-ben emelkedtek jelentősen a népegészségügyi termékadó bevezetése következtében: a csomagolt szaloncukrok esetében átlagosan 35 százalékot is elért az áremelkedés mértéke, míg a kimért termékeknél a 15 százalékot nem haladta meg. Az árolló azóta is folyamatosan nyílik a kimért és a csomagolt szaloncukrok között. Ahogy tapasztaltuk, ez a folyamat az idén sem állt le (bár természetesen minden beszerzési forrást és árat nem tudtunk megvizsgálni). A csomagolt szaloncukrok piaca mindenestre nem véletlenül csökkent az elmúlt évek során (lásd a táblázatot).

A teljes ünnepi költésen belül persze elsikkadhat a szaloncukorra kiadott pénz (még ha a drágábbat is veszi valaki). A háztartások a GfK szerint az átlagos havi költésüknél mintegy 20 százalékkal többet fordítanak ilyenkor élelmiszerre és háztartási vegyi (FMCG) árura. A vásárlói roham legnagyobb nyertesei pedig a hipermarketek.

Abban a piackutató szerint nincs különbség a háztartások között, hogy jövedelmi szinttől, kortól, lakóhelytől függetlenül az éves FMCG kiadásaiknak 10 százalékát decemberben költik el. Más a helyzet persze a költéseket abszolút értékben vizsgálva: közel dupláját költik a magas jövedelmű háztartások decemberben élelmiszerre és háztartási vegyi árura (97 000 forint), mint a legalacsonyabb jövedelmű háztartások (52 000 forint).


A szaloncukor-vásárlás mennyiségének változása (%)
 2011201220132014
Szaloncukor-135113
Kimért826207
Csomagolt-30-19-5-8
Forrás: GfK ConsumerScan



Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok