A robogók fele sincs biztosítva

2024. április 18. Érdemi ellenőrzés híján továbbra sem kötnek kötelezőt a robogók többségére – állítja a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ). Baleset esetén így az okozott kárt saját zsebből kell fizetni. Statisztikák szerint a segédmotoros kerékpárok esetében 429 ezer forint volt balesetek során kifizetett átlagos kártérítés.

A segédmotoros kerékpárok száma Magyarországon meghaladhatja a 650 ezret, ezek közül pedig 300 ezer sincs, amire kötöttek kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb). A FBAMSZ úgy véli, ennek elsősorban az lehet az oka, hogy nincs igazán érdemi ellenőrzés. Ha mégis belefut valaki egy ilyenbe, akkor a kgfb nélkül közlekedő robogósokra mulasztási bírságot szabhatnak ki.
 Amennyiben az elektromos kerékpár motorjának teljesítménye meghaladja a 300W-ot, vagy a motor a pedáltól függetlenül is képes önállóan hajtani a járművet, illetve a jármű 25 km/óránál nagyobb sebesség elérésére képes, akkor a besorolás már segédmotoros kerékpár. Erre pedig kötelező biztosítást kötni. Üzemeltetése során védőfelszerelést (bukósisakot) kell alkalmazni, és vezetéséhez szükség van vezetői engedélyre is. 
A robogótulajdonosok jelentős része egyébként egyáltalán nincs tisztában azzal, hogy a biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban. A FBAMSZ szerint havi 600-800 forint ellenében elkerülhető a baleseti kártérítés és a mulasztási bírság is. A járművek előtörténetét sehol nem vezetik, így bónusz-málusz besorolás sem befolyásolja a fizetendő díj mértékét. 

Az MNB 2022-es évre vonatkozó statisztikái szerint a segédmotoros kerékpárok esetében 429 ezer forint volt a balesetek során kifizetett átlagos kártérítés. Ugyanakkor – figyelmeztetnek az alkuszok – személyi sérülés esetén a kárösszeg könnyen elérheti a többmilliós szintet is.

Szerző: Azénpénzem
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok