A mobiljátékok 80 százaléka állíthat csapdát a gyerekeknek

2023. június 8. A mobiltelefonra ingyenesen letölthető, gyermekeket célzó játékok gyorselemzése során a Gazdasági Versenyhatóság (GVH) megállapította: 30 játékból 24-ben volt lehetőség a játékon belüli vásárlásra. A GVH gyorselemzése számos konkrét problémát is feltárt.

A GVH 2023 májusában átfogó gyorselemzés keretében vizsgálta meg az ingyenesen mobiltelefonra letölthető, gyermeket célzó játékokat. Különösen azt nézték, hogy ezek alkalmaznak-e úgynevezett sötét mintázatokat. Utóbbiak olyan digitális üzenetek és felhasználói felületek, amelyek észrevétlenül késztetik a fogyasztókat a nem kívánt döntések meghozatalára.

A hatóság szakértői összesen 30 népszerű játékot vizsgáltak meg Androidon és iOS-en egyaránt, amelyből 19 minden korosztály számára ajánlott (PEGI 3-as besorolású), 10 óvodás korosztálynak nem ajánlott (PEGI 7-es besorolású), további 1 pedig csak nagyobbaknak ajánlott (PEGI 12-es besorolású) volt. Már azt meglehetően aggasztónak találták, hogy a megnézett játékok 80 százalékában volt lehetőség a játékon belüli vásárlásra.

A nemzeti versenyhatóság gyorselemzése számos problémát tárt fel, amelyek túlnyomó része a játékot megszakító reklámokkal volt kapcsolatos. A reklámokat tartalmazó játékok közül csak minden másodikban tüntették fel a hirdetés reklám jellegét (pl: „Ad”, „reklám” felirattal). A megjelenített reklámok fele úgy kívánta egy másik játék letöltésére ösztönözni a felhasználókat, hogy a hirdetés ideje alatt azt interaktív módon ki is lehetett próbálni, ezáltal további tranzakciókra rávéve a fogékony gyermekeket.

Egyes esetekben a videós reklámokban elhelyezett, jócskán „lelassított” visszaszámláló nem adott valós idejű tájékoztatást arról, hogy a reklámból mennyi idő van még hátra. Előfordult az is, hogy a kijelző sarkában megjelenő, kilépést jelölő „x” az eredeti játék folytatása helyett alkalmazásáruház azon oldalára vitte a felhasználót, ahol egy kattintással azonnal le is tölthette a reklámozott játékot.

A versenyhatóság a szülők számára javasolja:

      – Igyekezzenek fokozott figyelemmel kísérni a mobiltelefonokra ingyenesen letölthető játékokat, figyelve azok javasolt korosztályi (PEGI) besorolását.

      – A játékon belüli vásárlási lehetőségek miatt érdemes a szülőnek a gyermekkel előre megegyeznie arról, hogy legfeljebb milyen összegben, illetve milyen gyakorisággal vásárolhatnak, megtanítva ezzel a gyermeknek a pénz digitális használatát.
 
     – Érdemes tudatosítani a gyermekekben, hogy milyen trükkökkel ‒ sötét mintázatokkal ‒ próbálják befolyásolni őket a játékkészítők.
A reklámok megtekintéséért gyakran ajánlottak jutalmat, azonban nem volt tisztázott, hogy az jóváírásra került-e vagy sem, illetve több esetben a reklámból való idő előtti kilépés a felajánlott jutalom elvesztésével járt. Olyan is előfordult, hogy az alkalmazás egy bizonyos szint elérése után csak úgy engedte továbblépni a játékost, ha megnéz egy vagy több reklámfilmet.

A GVH gyorselemzése azonosított olyan sötét mintázatokat is, amelyek arra próbálták ösztönözni a gyermekeket, hogy az eredetileg szándékoltnál tovább játszanak. Sokszor nem volt ugyanis egyértelmű, hogyan lehet kilépni az alkalmazásból (11 eset). Több alkalommal pusztán vásárlással lehetett szintet lépni (7 játék).  A vizsgált játékok közel fele használt pozitív megerősítést tartalmazó üzeneteket, hogy a gyermekeket a további – gyakran fizetéssel járó – játékra sarkallja.
 
Kiderült az is, hogy a vizsgált játékoknak csak kis hányada rendelkezett magyar nyelvű leírással az adatkezelésről, illetve a szerződési feltételekről, és ritkaságnak számított, ha ezek gyermekek számára is érthető nyelvezettel voltak megfogalmazva – miközben a vizsgált játékok majdnem fele személyes adat megadását is kérte a fiatal játékosoktól.

Szerző: BVJ
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok