Egy igazán berobbanó üzletág
2021. augusztus 11.
A Tesla Megapack tüze felhívta a figyelmet az életünkben egyre nagyobb szerepet betöltő litium-ion akkumulátorok fokozott tűzveszélyességére. A litium-üzlet egyébként jó úton halad afelé, hogy felzárkózzon az olajüzlet mellé, egyszer talán fel is válthatja.
Egy korábbi előrejelzés szerint 2025-ben a világon legyártandó személygépkocsik 47 százalékát hajtja meg villanymotor, vagy teljes egészében (BEV), vagy kisebb-nagyobb mértékben rásegítve a belsőégésű motor működésére (PHEV, HEV vagy MHEV). A még ma is luxusnak számító Tesla sikere nyomán – egyben engedve a környezetvédők, valamint persze a közvélemény, vagyis a piac nyomásának – neves autógyárak sora jelenti be, hogy mikorra tervezi gyártmánypalettájának átállítását.
Például a Volkswagen 2035-re, a Honda 2040-re tervezi, hogy felhagy a hagyományos autók gyártásával. Az Audi 2026-ban már autóinak több mint felét elektromos hajtással szándékozik eladni, a Ford pedig 2030-ban az európai piacra már csak ilyeneket akar hozni.
A tavalyi eladások alátámasztani látszanak a nagy ívű terveket. A 20 százalékkal szűkülő autópiacon a külső forrásból tölthető (BEV és PHEV) elektromos autók eladásai csak Európában 1 millió darabbal nőttek, az öntöltő hibridek értékesítése több mint kétszeresére ugrott. 2021 első felében további 16 százalékkal emelkedtek a tölthetőek (PEV) eladásai, közel felük csak elektromos meghajtású volt.
Miközben többségük üdvözli az elektromos autók terjedését, a környezetvédők között vita van abban, hogy valóban csökken így a káros anyagok kibocsátása, vagy csak áthelyeződik. Legalább ekkora gondot jelent azonban az elektromos energia tárolása. Jelenleg a lítium-ion akkumulátor a legjobb, és ezért a legelterjedtebb megoldás erre. Szinte mindenütt körülvesznek minket és egyre szaporodnak a különféle kütyük, amelyek többsége ilyen akkumulátorban tárolja a felvett energiát. Például csak az okostelefon-gyártók 2021 második negyedévében 313,2 millió eszközt adtak el, és akkor még nem szóltunk a laptopokról, tabletekről, órákról, kamerákról, játékokról, vagy az immár nálunk is terjedő robotporszívókról, fűnyírókról.
Ilyen dinamika mellett a litium jövőbeli kereslete nehezen felmérhető. A Deutsche Bank egy korábbi becslése szerint az akkumulátorokhoz szükséges litium még évszázadokig elég lehet. Jelenleg a legnagyobb készletek Bolíviában, Argentínában, Chilében, Ausztráliában és Kínában vannak, Európában pedig jelentős lelőhelyeket sejtenek Csehországban és Szerbiában. Akad azonban más vélemény is, a Computerworld egy cikke szerint az autók akkumulátoraihoz szükséges lítium kifejezetten kis mennyiségben van jelen szárazföldi bányákban. A tengervízből is előállítható ugyan, írja a szakportál, de ehhez több technikai nehézséget kell legyőzni, ami miatt jóval drágább a szárazföldi megoldásoknál.
A litium ára 2016-ig többé-kevésbé kiegyensúlyozott volt a nemzetközi piacon. Akkor – feldolgozottsági foktól, tisztaságtól, nem utolsósorban beszállítási ponttól függően különböző mértékben, de alapvetően együtt mozogva – hirtelen közel háromszorosára emelkedett, majd 2018 után fokozatosan lemorzsolódott, mígnem tavaly januárjában ismét fölfelé indult, és 2021 közepére visszanyerte a korábbi veszteségnek mintegy a felét.
Növekvő jelentőségét mutatja, hogy a chicagoi tőzsdén (CME) 2021 májusában megindult a határidős kereskedése, amely a különböző minőségek és különböző helyszíneken érvényesülő fizikai árak összesítésével árat képező Fastmarkets adatszolgáltatóra támaszkodik. Idén nyárra a londoni árutőzsde (LME) is kidolgozta a litium határidős szerződés részleteit, szintén a Fastmarkets-szel együttműködve. Ezzel a fedezeti lehetőségek mellett új spekulációs platformok is nyílnak, amelyek (a már működő elektromosság-tőzsdékhez hasonlóan) az akkumulátor-árakat is akár jelentősen – az olajhoz hasonlóan – jelentősen eltéríthetik.
Az új technológiák - köztük a lítium-ion akkumulátorok – azonban új veszélyeket is hordoznak. Miközben az innovációk gyakori és kedvelt témát jelentenek – hívja fel a figyelmet az Oilprice.com energetikai hírportál egyik cikke – a tűzveszélyről szinte nem is esik szó.
2017-ben Indiában egy vonaton utazó ember zsebében kezdett el lángolni egy mobiltelefon, amelyet az ott található tűzoltó készülékkel nem sikerült eloltani. 2019 októberében egy balesetet szenvedő Tesla Salzburg mellett gyulladt ki. Itt is szokatlanul nehéz dolguk volt a gyorsan kiérkező tűzoltóknak, és külön gondot jelentett, hogy a már eloltott lítium-ion akkumulátor újra tüzet ne fogjon. Legutóbb pedig, július 30-án a világ egyik legnagyobb akkumulátorán ütött ki tűz az ausztráliai Victoria államban. A tűzoltók a tüzet csak három nap alatt tudták eloltani.
A lítium-ionos akkumulátorok új kihívást jelentenek a tűzoltók számára. Üzemzavar esetén még oltás után is hajlamosak az öngyulladásra, és arra is volt példa, hogy az akkumulátorcellák egymás után gyulladtak be – mint egy szabályos tűzijáték. Paul Christensen, a Newcastle Egyetem professzora 40 nagyméretű lítium-ion akkumulátoros tűzről beszélt, amelyek többsége az elmúlt három évben lobbant fel. A kockázatok pedig – emelte ki a Financial Times – csak növekedni fognak, mivel a háztartások is egyre gyakrabban telepítenek lítium-ion akkumulátorokat a napelemekből származó energia tárolására, vagy a szélsőséges időjárási események után a villamosenergia-hálózatoktól való függés csökkentésére.
A FedEx például szabályzatában már 2018-ban reagált a veszélyre, és rögzítette, hogy az akkumulátorok „veszélyes árunak" minősülnek, mivel a feltöltött bizonyos körülmények között túlmelegedhetnek és kigyulladhatnak, és ennek megfelelő csomagolást ír elő. Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója szerint azonban a lítium-ion technológia biztonságosabb változatai alkalmasak nagyméretű akkumulátorokhoz. Gavin Harper, a Birminghami Egyetem tudományos munkatársa pedig úgy vélekedett: alapvető fontosságú, hogy ne fojtsuk el az új innovációt, mivel elengedhetetlen, hogy gyorsan dekarbonizáljunk, ugyanakkor óvintézkedéseket kell tennünk.
Szerző: Lenkei Gábor
Címkék: olaj, akkumulátor, lítium, autók, elektromos autó, hibrid autó, tőzsde, tűz
A lítium lesz az új olaj?
Egy korábbi előrejelzés szerint 2025-ben a világon legyártandó személygépkocsik 47 százalékát hajtja meg villanymotor, vagy teljes egészében (BEV), vagy kisebb-nagyobb mértékben rásegítve a belsőégésű motor működésére (PHEV, HEV vagy MHEV). A még ma is luxusnak számító Tesla sikere nyomán – egyben engedve a környezetvédők, valamint persze a közvélemény, vagyis a piac nyomásának – neves autógyárak sora jelenti be, hogy mikorra tervezi gyártmánypalettájának átállítását.
Például a Volkswagen 2035-re, a Honda 2040-re tervezi, hogy felhagy a hagyományos autók gyártásával. Az Audi 2026-ban már autóinak több mint felét elektromos hajtással szándékozik eladni, a Ford pedig 2030-ban az európai piacra már csak ilyeneket akar hozni.
Szaporodnak az ilyen aksival szerelt kütyük
A tavalyi eladások alátámasztani látszanak a nagy ívű terveket. A 20 százalékkal szűkülő autópiacon a külső forrásból tölthető (BEV és PHEV) elektromos autók eladásai csak Európában 1 millió darabbal nőttek, az öntöltő hibridek értékesítése több mint kétszeresére ugrott. 2021 első felében további 16 százalékkal emelkedtek a tölthetőek (PEV) eladásai, közel felük csak elektromos meghajtású volt.
Miközben többségük üdvözli az elektromos autók terjedését, a környezetvédők között vita van abban, hogy valóban csökken így a káros anyagok kibocsátása, vagy csak áthelyeződik. Legalább ekkora gondot jelent azonban az elektromos energia tárolása. Jelenleg a lítium-ion akkumulátor a legjobb, és ezért a legelterjedtebb megoldás erre. Szinte mindenütt körülvesznek minket és egyre szaporodnak a különféle kütyük, amelyek többsége ilyen akkumulátorban tárolja a felvett energiát. Például csak az okostelefon-gyártók 2021 második negyedévében 313,2 millió eszközt adtak el, és akkor még nem szóltunk a laptopokról, tabletekről, órákról, kamerákról, játékokról, vagy az immár nálunk is terjedő robotporszívókról, fűnyírókról.
Bakot ugrott az árfolyam
Ilyen dinamika mellett a litium jövőbeli kereslete nehezen felmérhető. A Deutsche Bank egy korábbi becslése szerint az akkumulátorokhoz szükséges litium még évszázadokig elég lehet. Jelenleg a legnagyobb készletek Bolíviában, Argentínában, Chilében, Ausztráliában és Kínában vannak, Európában pedig jelentős lelőhelyeket sejtenek Csehországban és Szerbiában. Akad azonban más vélemény is, a Computerworld egy cikke szerint az autók akkumulátoraihoz szükséges lítium kifejezetten kis mennyiségben van jelen szárazföldi bányákban. A tengervízből is előállítható ugyan, írja a szakportál, de ehhez több technikai nehézséget kell legyőzni, ami miatt jóval drágább a szárazföldi megoldásoknál.
A litium ára 2016-ig többé-kevésbé kiegyensúlyozott volt a nemzetközi piacon. Akkor – feldolgozottsági foktól, tisztaságtól, nem utolsósorban beszállítási ponttól függően különböző mértékben, de alapvetően együtt mozogva – hirtelen közel háromszorosára emelkedett, majd 2018 után fokozatosan lemorzsolódott, mígnem tavaly januárjában ismét fölfelé indult, és 2021 közepére visszanyerte a korábbi veszteségnek mintegy a felét.
Már készülődnek a spekulánsok
Növekvő jelentőségét mutatja, hogy a chicagoi tőzsdén (CME) 2021 májusában megindult a határidős kereskedése, amely a különböző minőségek és különböző helyszíneken érvényesülő fizikai árak összesítésével árat képező Fastmarkets adatszolgáltatóra támaszkodik. Idén nyárra a londoni árutőzsde (LME) is kidolgozta a litium határidős szerződés részleteit, szintén a Fastmarkets-szel együttműködve. Ezzel a fedezeti lehetőségek mellett új spekulációs platformok is nyílnak, amelyek (a már működő elektromosság-tőzsdékhez hasonlóan) az akkumulátor-árakat is akár jelentősen – az olajhoz hasonlóan – jelentősen eltéríthetik.
Az új technológiák - köztük a lítium-ion akkumulátorok – azonban új veszélyeket is hordoznak. Miközben az innovációk gyakori és kedvelt témát jelentenek – hívja fel a figyelmet az Oilprice.com energetikai hírportál egyik cikke – a tűzveszélyről szinte nem is esik szó.
Nehezen olthatóak ezek a tüzek
2017-ben Indiában egy vonaton utazó ember zsebében kezdett el lángolni egy mobiltelefon, amelyet az ott található tűzoltó készülékkel nem sikerült eloltani. 2019 októberében egy balesetet szenvedő Tesla Salzburg mellett gyulladt ki. Itt is szokatlanul nehéz dolguk volt a gyorsan kiérkező tűzoltóknak, és külön gondot jelentett, hogy a már eloltott lítium-ion akkumulátor újra tüzet ne fogjon. Legutóbb pedig, július 30-án a világ egyik legnagyobb akkumulátorán ütött ki tűz az ausztráliai Victoria államban. A tűzoltók a tüzet csak három nap alatt tudták eloltani.
A lítium-ionos akkumulátorok új kihívást jelentenek a tűzoltók számára. Üzemzavar esetén még oltás után is hajlamosak az öngyulladásra, és arra is volt példa, hogy az akkumulátorcellák egymás után gyulladtak be – mint egy szabályos tűzijáték. Paul Christensen, a Newcastle Egyetem professzora 40 nagyméretű lítium-ion akkumulátoros tűzről beszélt, amelyek többsége az elmúlt három évben lobbant fel. A kockázatok pedig – emelte ki a Financial Times – csak növekedni fognak, mivel a háztartások is egyre gyakrabban telepítenek lítium-ion akkumulátorokat a napelemekből származó energia tárolására, vagy a szélsőséges időjárási események után a villamosenergia-hálózatoktól való függés csökkentésére.
A FedEx például szabályzatában már 2018-ban reagált a veszélyre, és rögzítette, hogy az akkumulátorok „veszélyes árunak" minősülnek, mivel a feltöltött bizonyos körülmények között túlmelegedhetnek és kigyulladhatnak, és ennek megfelelő csomagolást ír elő. Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója szerint azonban a lítium-ion technológia biztonságosabb változatai alkalmasak nagyméretű akkumulátorokhoz. Gavin Harper, a Birminghami Egyetem tudományos munkatársa pedig úgy vélekedett: alapvető fontosságú, hogy ne fojtsuk el az új innovációt, mivel elengedhetetlen, hogy gyorsan dekarbonizáljunk, ugyanakkor óvintézkedéseket kell tennünk.
Szerző: Lenkei Gábor
Címkék: olaj, akkumulátor, lítium, autók, elektromos autó, hibrid autó, tőzsde, tűz
Kapcsolódó anyagok
- 2023.04.20 - Megvan a Tesla kihívója?
- 2023.01.17 - Elérte a gödör alját a Tesla?
- 2022.10.04 - Csaknem 10 százalékkal kevesebb új autót helyeztek forgalomba
- 2022.05.16 - Ez Elon Musk egymilliárd dolláros vicce?
- 2021.10.27 - Jöhetnek még meglepetések a benzinkutakon
- 2021.08.25 - Eltűnik a Skoda Fabia kombi
- 2021.08.19 - Nőnek az eladások, tovább drágulhatnak az autók
- 2021.07.20 - Rekordon a használtautó-piac
- 2021.07.19 - Csak átmeneti lehet az olajár csökkenése
- 2021.07.14 - A kormány miatt kell többet fizetni a benzinkutakon
- 2021.07.05 - ITM: minden önegyensúlyozó roller veszélyes
- 2021.06.14 - Mától lehet villanyautóra pályázni
- 2021.01.04 - Ötödével esett vissza 2020-ban az új autók piaca
További kapcsolódó anyagok