32 milliós bírságot kapott a Groupama Biztosító

2017. május 15. Nem szólt vagy nem időben szólt egyes ügyfeleinek a kgfb-díjak változásáról, a díjhátralékról vagy a szerződés megszűnéséről a Groupama Biztosító, ráadásul egyéb szabálytalanságokat is feltárt az MNB. Ennek 32 milliós bírság lett a vége.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeres ellenőrzései keretében átfogó vizsgálatot folytatott a Groupama Biztosítónál. A vizsgálat 2013 szeptemberétől a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot tekintette át. Az MNB megállapítása szerint a Groupama üzleti rendszereit nem sorolta adatvédelmi osztályokba, jogosultságkezelése, felhasználói adminisztrációja, s az üzletmenet-folytonossággal kapcsolatos felkészültsége nem felelt meg a jogszabályoknak. A technikai fejlődés révén az IT-rendszerek egyre központibb szerepet töltenek be a biztosítók szabályszerű működésében, így azoknak biztonságosan, megbízhatóan kell kiszolgálniuk az üzleti elvárásokat. A felhasználó- és jogosultságkezelés az IT-biztonság egyik alapvető folyamata, ezért nagyon fontos, hogy a pénzügyi intézményeknél dokumentáltan, igazolhatóan betartott és ellenőrzött módon történjék.

Jogsértő módon hiányosak voltak a Groupama által az ügymenet kiszervezésére kötött szerződések, illetve maga a biztosító kiszervezési szabályzata is. Az MNB hiányosságokat talált a vizsgált élet- és nem-életbiztosítási termékek minimális és lehetséges tartalmi elemeinél, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) konstrukciók díjkalkulációjánál, illetve a kgfb adatfeldolgozási-nyilvántartási és ellenőrzési rendszereiben is. Így egyes ügyfelek nem vagy nem időben értesülhettek várható kgfb-díjaik mértékéről, díjhátralékukról vagy – a díj nem fizetése miatti – megszűnéséről.

Nagy gondok a kgfb-szerződésekkel


Az MNB tavaly már 4 millióra bírságolta a Groupamát fogyasztóvédelmi célvizsgálat keretében, mert négyezernél is több kötelező autóbiztosítást (kfgb) mondott fel úgy, hogy ügyfeleivel a szerződés megszűnéséről a valóságostól eltérő időpontot közölt. Az MNB akkor nyomatékosította, hogy a kgfb-szerződés megszűnése minden a közúti közlekedésben részt vevő ügyfelet érintő jelentős hátránnyal járhat, így a fogyasztó köteles folyamatosan fenntartani a biztosítási jogviszonyt. Emiatt a pontos tájékoztatás a szerződés megszűnésének időpontjáról mind a fogyasztónak, mind a közlekedésben résztvevő más személyeknek elemi érdeke.

Mindezek alapján a jegybank ma publikált határozatában kötelezte a Groupamát a feltárt hiányosságok megszüntetésére. A biztosítónak idén szeptember végéig kell beszámolnia az előírt intézkedések teljesítéséről. A feltárt jogsértések miatt a jegybank 26 millió forint felügyeleti és 6 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosítóra
.
A bírság összegének meghatározásakor a jegybank figyelembe vette többek közt, hogy a Groupama biztosítási szerződéseinek tartalmi elemeinél és az ügymenet kiszervezése során az MNB számos hiányosságot tárt fel. A biztosító adatszolgáltatási, adatfeldolgozási, nyilvántartási és ellenőrzési rendszere nem mindenkor támogatta a jogszabályszerű, biztonságos működést. A kgfb-állománykezelés során feltárt (részben sajnálatos módon ismétlődő) jogszabálysértések kihathatnak a kötelező felelősségbiztosítási piac egészére.

Ugyanakkor a jegybank közleményében hangsúlyozta: bár több hiányosságot is feltárt, ezek alapvetően nem érintik a biztosító megbízható működését.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok