160 milliárdos költést hoz a Black Friday
2024. október 28. Már sokat vesztett népszerűségéből a Black Friday, de a forgalom idén még így is elérheti a 150-160 milliárd forintot - derül ki egy friss kutatásból. A kereskedők hosszabb, akár egész hónapra kiterjedő leárazásokkal igyekeznek megtartani a vásárlók érdeklődését.A Black Friday már nem csupán egy napos esemény, hanem egy hosszan elnyúló kampányidőszak, amelyre a fogyasztók másképp készülnek, mint korábban – derült ki a PwC Magyarország (ex-GKID) által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatatásból.
A Black Friday vonzerejének csökkenését mutatja az is, hogy a vásárlók a tavalyi promóciókkal szemben nem mutattak különösebb elégedettséget: az üzleteket 3,55-re, a termékek és szolgáltatások minőségét 3,69-re, míg a kiszállító futárcégeket 3,70-re értékelték egy 1-5-ös skálán. Emellett a célcsoport kétharmada (68 százalék) úgy nyilatkozott, hogy a Black Friday nem befolyásolja vásárlási szokásait.
Anyagi nehézségek tovább rontják az összképet
A vásárlók távolmaradásának egyik fő oka az érdektelenség, amit a válaszadók több mint fele (53 százalék) említett. Ugyanakkor minden negyedik válaszadó (26 százalék) anyagi nehézségeket hozott fel indokként, ami még az akciós árak mellett is visszatartotta őket a vásárlástól.Érdekes fejlemény, hogy míg korábban a Black Friday során sokan impulzívan vásároltak, idén a kutatásban válaszadók háromnegyede jelentette ki, hogy nem tervez váratlan költéseket. A vásárlást tervezők többsége (60 százalék) olyan termékeket vesz, amelyeket amúgy is megvásárolna. Külön kiemelendő, hogy a válaszadók 42 százaléka kifejezetten erre az időszakra időzíti karácsonyi ajándékainak beszerzését, így a kereskedők közötti verseny már nem az extra vásárlásokért folyik, hanem azért, hogy magukhoz vonzzák a tervezett vásárlások bevételeit.
- A Black Friday hőskorában, a COVID előtt, voltak nagyobb e-kereskedők, akik egy nap alatt akár 10 milliárd forint fölötti forgalmat értek el. Mára azonban a piac kiegyensúlyozottabbá vált: a kedvezmények és a költések időben eloszlanak, a vásárlók pedig sokkal tudatosabbak lettek. Már nem impulzívan vásárolnak, hanem az egyébként is betervezett költéseikhez keresik a legjobb ajánlatokat – mondta Madar Norbert, a PwC Magyarország Digital Commerce csapatának vezető menedzsere.
Még mindig az ár a döntő
A kutatás azt mutatja, hogy a külföldi weboldalakról – például a Temuról vagy az Aliexpressről – történő vásárlás egyre népszerűbb. A válaszadók 28 százaléka jelezte, hogy valószínűleg vásárolni fog ilyen platformokon, elsősorban az alacsony árak (65 százalék), a korábbi jó tapasztalatok (34 százalék) és a széles választék (33 százalék) miatt, amelyekre ezek a globális szolgáltatók építhetnek.Az online vásárlás továbbra is dominál a Black Friday idején: a vásárlók 44 százaléka kizárólag online fog akciókat keresni, míg 34 százalékuk az online és a hagyományos boltok ajánlatait is figyeli majd. Magyarországon mindössze 8 százalék keres kifejezetten hagyományos bolti akciókat Black Friday alkalmával.
A legkeresettebb termékek között továbbra is a műszaki cikkek szerepelnek: a vásárlást tervezők 48 százaléka okostelefont, tabletet vagy okosórát szándékozik vásárolni, átlagosan 90 ezer forintos értékben. A szórakoztatóelektronikai eszközöket keresők aránya 32 százalék, és ebben a kategóriában a vásárlók átlagosan 235 ezer forintot költenek majd. A háztartási kis- és nagygépekre 62 százalékuk tervez költeni, különösen kávéfőzők, mosogatógépek és állóporszívók iránt mutatkozik fokozott kereslet.
Továbbra is jelentős költések várhatók
A kutatás szerint a Black Friday vásárlók átlagosan 195 ezer forint elköltését tervezik. Ez a digitálisan affinis, 4,2 millió fős csoport esetében összesen közel 95 milliárd forintnyi tervezett költést jelent. Amennyiben figyelembe vesszük a nem tervezett vásárlásokat és a digitálisan kevésbé aktív réteg vásárlásait is, az idei Black Friday forgalma akár 150-160 milliárd forintra is rúghat.Szerző: L.J.
Címkék: Black Friday, kereskedelem, online, webshop, vásárló, költés, műszaki cikk, karácsony, PwC Magyarország, Publicis Groupe Hungary
Kapcsolódó anyagok
- 2023.12.08 - A webáruházak 70 százaléka csalódott a Black Friday-ban
- 2023.10.18 - Még a tavalyinál is csekélyebb leárazások várhatók karácsonyra
- 2022.11.25 - Itt a Black Friday, de a fénye már alaposan megkopott
- 2022.11.21 - Akkora a baj, hogy az élelmiszer lehet a Black Friday új slágere
- 2022.10.05 - Áruhiány, szűk választék és magas árak várhatók karácsonyra
- 2021.11.19 - Ötödével lehet drágább az idei Black Friday
- 2021.10.18 - Már megkopott a Black Friday?
- 2020.10.15 - Már a Black Friday sem lesz a régi
- 2019.11.29 - Az akciós trükközések ellen már az unió is fellépne
További kapcsolódó anyagok