Teljesen eltűnhetnek a magyar piacról az ingatlanközvetítők?

2018. augusztus 7. Az ingatlanközvetítők által eladott ingatlanok aránya 60 százalék feletti volt 2014-ben, az idén azonban ez az arány már nem éri el a 35 százalékot – állítja egy szakértő. Szerinte amennyiben az irodák nem kapják össze magukat, jelen formájában eltűnhet ez a szolgáltatás.

A magyar ingatlanirodák többsége továbbra is a személytelen közvetítésben látja a szerepét, a minél hamarabbi értékesítésre törekedve az eladási ár maximalizálása helyett – rója fel Kövesdi Marcell, a Házbank.hu tulajdonos-ügyvezető igazgatója, ingatlanpiaci szakértő. Hibának látja, hogy a hazai oktatások nagy része az ingatlanirodák párnapos vagy egyhetes tanfolyamán történik. Mint hozzátette: nem véletlen, hogy a magyar piacon ingatlanközvetítőnek jelentkezők több mint 50 százaléka 6 hónapon belül más megélhetés után néz.

Magyarországon napjainkban mintegy 3000 ingatlanközvetítő iroda dolgozik 8 ezer értékesítővel. Az ingatlanirodák száma érdekes módon érdemben évek óta nem változik, mert a szűkülő ingatlanközvetítői piacon a tranzakciószám nem növekedett, és így az átlagos bevétel sem mozdult el érdemben. A csökkenő piaci részesedés miatt kieső irodákat pótolják azok is, akik kellő felkészültség nélkül nyitnak irodát a "dübörgő ingatlanpiacon"– mondta a szakértő. Becslése szerint az elmúlt évben 10 induló iroda közül négy fél éven belül bezárt.

Jelentős előrelépés kell több területen is


Kövesdi Marcell szerint míg 2014-ben az ingatlanközvetítők által eladott ingatlanok aránya 60 százalék feletti volt a magyar piacon, addig 2018-ban már 35 százalék alatti. Úgy gondolja, hogy ha az irodák nem növelik nagy léptekben és gyorsan a közvetítés hozzáadott értékét és szakmai színvonalát a fejlett piacokon már működő standardok alkalmazásával, akkor 5 éven belül az arány akár 10 százalék alá is eshet. Ezzel pedig gyakorlatilag megszűnik jelen formájában az ingatlanközvetítés, mint szolgáltatás. Egyszerűen nem lesz rá ugyanis szükség.

A jó ingatlanosok képzéséhez – véli a szakértő – legalább négy területen jelentős előrelépés szükséges: fejleszteni kell az informatikai támogatást, növelni kell a gyakorlati képzés szerepét, és előtérbe kell helyezni a szociális média professzionális használatát. Emellett az ügyfél-elégedettséget kell alapértelmezett értékké tenni.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , ,

Kapcsolódó anyagok