Július 1-jétől a NAV látni akarja az áfát

Számlázó programok: nyakunkon a határidő

2018. június 5. Július 1-jétől a számlázó programoknak azonnal, online módon be kell küldeniük azokat a számlákat az adóhatóságnak, amelyek legalább 100 ezer forint áfát tartalmaznak. Az eBIZ by OTP Business online számlázó és vállalkozói internetbank szolgáltatás használatával nem kell az adatok beküldésével vesződni – adta hírül a társaság.

2018. július 1-jétől minden 100 ezer forint vagy ennél nagyobb összegű áfát tartalmazó, számlázó programmal kiállított számlát azonnal, elektronikus úton továbbítani kell a NAV részére. Ez azt jelenti, hogy 27 százalékos általános forgalmi adóval (áfa) számolva a nettó 375 ezer forintnál magasabb összegű e-számla esetében már így kell eljárni. Az adatszolgáltatásnak “haladéktalanul”, de legfeljebb 24 órán belül kell megtörténnie. Számlatömb, azaz kézi számlázás esetén a türelmi idő 5 nap, ezen belül kell feltölteni a NAV honlapjára az adatokat.

Maga az adatszolgáltatás adózói regisztrációt követően kezdhető meg, ami magában foglalja az adatszolgáltató végpont és a számlázó program regisztrálását is. A konkrét dokumentum (számla) abban a pillanatban minősül majd kiállítottnak, amikor a számlázó program a dokumentum adatait lezárja.

Mi az adatszolgáltatás módja?

A számlaadatokat:
  • azonnal, a számlakiállítást követően, 
  • teljes mértékben automatikusan, 
  • elektronikus úton, 
  • XML formátumban 
egy külön erre a célra kialakított online felületen keresztül kell továbbítani a NAV-nak. Ezeket a számlázó programok automatikusan megteszik. Manuális beavatkozás csak egyes esetekben, utólagos javítás esetén megengedett.

Hogyan szankcionál a NAV?

A NAV komoly bírságot szabhat ki a mulasztókra, aminek mértéke számlánként 500 ezer forint is lehet. Ugyanakkor az adóhatóság támogató szolgáltatást is biztosít az adózóknak, például számlabefogadóként lekérdezhetők lesznek a nevükre kiállított és lejelentett számlák. A NAV segíti az adózókat azzal is, hogy bizonyos szabálytalanságok esetén tájékoztatást nyújt, így elkerülhető a büntetés egy jövőbeli adóellenőrzés alkalmával.

Az eBIZ “NAV-ra kész”

A jogszabály előírásainak teljesítése az adóalany felelőssége. Így nem mindegy, hogy a számlázó program valóban jól működik-e, pontosan teljesíti-e az adatok továbbítását az adóhatóságnak. Az eBIZ Digitális Pénzügyi Asszisztens a regisztráció után megteszi az online számla adatszolgáltatást a NAV-nak. Így azok a vállalkozók, akik eBIZ-t használnak, biztonságban vannak – hangsúlyozta Jósvai Tamás, az OTP eBIZ Kft. ügyvezetője az Azénpénzem.hu-nak.

Mi a helyzet a kézzel kiállított számlákkal?

A jogszabály vonatkozik a kézzel kiállított számlákra is, azzal a különbséggel, hogy az adatszolgáltatást 5 napon belül, manuálisan kell teljesíteni a NAV weboldalán keresztül. Ez a határidő rövidebb, ha a számla 500 ezer forint vagy azt meghaladó összegű áfát tartalmaz. Ekkor a számla adatait már a számlakibocsátás utáni napon rögzíteni kell a webes felületen.

Mit hoz a jövő?

A NAV célja vélhetően az, hogy a jövőben teljes mértékben áttérjen a papírmentes, online adatbefogadásra, feldolgozásra, ellenőrzésre. Így a papírszámlák, számlatömbök kora is leáldozóban van. Mindenképpen érdemes áttérni az online számlázásra, az e-számlára, mivel így minden adat digitálisan elérhető – hangsúlyozta Jósvai Tamás. Hozzátette: azok a vállalkozások, amelyek csak számlázni szeretnének az eBIZ-ben, és nem kívánnak élni az eBIZ - Digitális Pénzügyi Asszisztens által kínált számos hasznos és kényelmi funkcióval, OTP-s bankkapcsolattal és anélkül is díjmenten vehetik igénybe a FREE csomagot.

A cikk megjelenését az OTP Bank támogatta.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok