A legjobb ajánlatok a bankoktól érkeznek

Sosem volt ilyen olcsó az autóhitel

2013. május 10. Új autóra már 10 százalékos kamattal, használt gépkocsira pedig 12-13 százalékért is kaphatunk forinthitelt. A legjobb ajánlatokkal a bankokban találkozhatunk, a vásárlóknak azonban csak töredéke választja ezt az utat. Pedig a kereskedőknél, kevés kivételtől eltekintve, jóval drágább a kölcsön.

Soha nem lehetett ilyen olcsón autóhitelhez jutni, mint napjainkban, az érdeklődés azonban a válság előtti töredékére esett vissza. Tavaly 53 ezer új személygépkocsit adtak el hazánkban, ami 17,6 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A szám azonban csalóka, mert a teljes növekmény valójában – ahogy tavaly is megírtuk – exportra megy. A gyenge forint miatt ugyanis a külföldi vásárlónak megéri átváltani az euróját és nálunk megvenni a gépkocsit – mondta Révész Tamás, a Budapest Autó vezérigazgatója portálunknak.

A használt autók eladása 2012-ben 10 százalékkal, 321 ezerre zuhant, közben 56 százalékkal, közel 60 ezer darabra nőtt a külföldről behozott használt személygépkocsik száma. Összesen csak 78,2 milliárd forintért finanszíroztak személygépkocsit és kishaszongépjárművet a bankok és lízingcégek, ami mintegy 20 százalékos visszaesést jelent 2011-hez képest.

Ami jó az ügyfélnek


Míg régebben az új autók 70 százalékához igényeltek hitelt, addig ez mára 18 százalékra zuhant. Használt autóknál pedig tavaly már 15 százalék alá esett az arány a külföldről behozott öreg autók miatt. Az ágazat gondjai és a folyamatos jegybanki kamatcsökkentések azonban jó ajánlatokat teremnek az ügyfeleknek. Új autó esetén forint kölcsönt már 10 százalékos teljes hiteldíj mutatóval (thm) is kaphatunk a bankfiókban, míg a kereskedőknél ez inkább 14-15 százalék. Használt autónál a közvetlen banki ajánlat 12-13 százalék körüli (néhány ajánlatról a táblázat itt található), a kereskedők azonban 20 százalékot is elkérhetnek érte.  

Ezek után meglepő, hogy a hitelt igénylőknek csak 3-5 százaléka vásárol gépkocsit a banktól közvetlenül felvett kölcsönből. Ez az arány a Budapest Autónál 15 százalék – mondta Révész Tamás. A társaság ugyanis kiemelten kezeli a fióki értékesítést. Továbbra is nagyon fontos, hogy a vele szerződött kereskedő partnereken keresztül hitelhez juthasson az ügyfél. A bankfiókból hitelfelvevők döntő része azonban olyan kereskedőtől vásárol autót, akivel nincs szerződése a Budapest Autónak.

Mennyit fizetünk?


A vezérigazgató szerint, miután a vásárlók kiválasztják az autót, már minden ajánlatot elfogadnak a kereskedőtől, annak ellenére, hogy közvetlenül egy banktól olcsóbban jutnának hitelhez. Pedig egy felmérés szerint meglévő hitelével a megkérdezettek több mint fele nem igazán elégedett, 71 százalék pedig azt állítja, hogy ha most kellene autóhitelt felvennie, több időt fordítana annak kiválasztására. Ugyanakkor – a visszajelzések szerint – a kereskedők sokszor azzal sózzák rá az ügyfélre a drágább hitelt, hogy csak azzal adhatják el a kocsit. Ennek a fő oka az, hogy a csökkenő értékesítés miatt nem tudnak lemondani a finanszírozásból eredő – mára már lényegesen lecsökkent – jutalék bevételekről.

Pedig egyáltalán nem mindegy, hogy milyen hitellel vesz valaki autót. Ugyanis egy 5 évre felvett 2 millió forintos átlagkölcsön esetében a havi törlesztőrészlet 6 ezer forintos különbsége (két finanszírozási ajánlat között) évi 72 ezer forint, 5 év alatt pedig 360 ezer forint teljesen felesleges többlet kifizetését jelenti. Az átlagos hitel egyébként használt autók esetében 1,2 millió forint, míg új autóknál 2,8 millió forint. 

Az autóhitelekről készült táblázatot itt találja.


Címkék:  , , ,

Kapcsolódó anyagok