Nem volt etikus a Signal Biztosító

2018. február 9. Precedens értékű megállapításokat tett az MNB, amikor a Signal Iduna Biztosító vizsgálatakor a 2017. január 1-jével hatályba lépett új etikus szabályozás megsértését is vizsgálta. A felügyeleti hatóság különféle hiányosságok miatt 40 millió forint felügyeleti és 13 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki.

Összesen 40 millió forint felügyeleti és 13 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az MNB a Signal Iduna Biztosítóra. Precedens értékű, hogy a felügyeleti hatóság a 2017. január 1-jével hatályba lépett új etikus szabályozás megsértését is megállapította. A 2014 májustól a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot áttekintő vizsgálat többek között erre is fókuszált.

 A Signal Biztosító egyes élet- és nem életbiztosítási termékeivel, illetve csoportos biztosításaival összefüggő belső szabályozási, nyilvántartási, adatszolgáltatási, adatfeldolgozási és ellenőrzési rendszerei nem feleltek meg teljes körűen a jogszabályi előírásoknak. Az MNB ezért kötelezte a biztosítót, hogy az alapkezelés során kapott visszatérítést az ügyfeleknek elvonáscsökkentésként beszámítva juttassa vissza, és az általa felszámított költségeket úgy nevezze meg, hogy abból megállapítható legyen mögöttes céljuk és tartalmuk.

A biztosító életbiztosítási szerződéseinek több feltétele nem volt összhangban a jogszabályi előírásokkal. Nem megfelelően tartalmazták az ajánlati kötöttségre, a szerződés létrejöttére és megszűnésére, valamint a járadékszolgáltatásra vonatkozó rendelkezéseket. Nagyszámú hiányosság derült ki egyes életbiztosítási (nyugdíjbiztosítási) és lakossági vagyonbiztosítási szerződési feltételekkel kapcsolatban is.

Hiányosságokat tárt fel az MNB a panaszkezelési gyakorlat, illetve az ügyfél-tájékoztatással kapcsolatban is. A díjhátralékos kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződéseknél kiküldött felszólító levelek például nem tartalmazták a biztosítási díj esedékességének és az attól számított hatvannapos póthatáridő lejártának dátumát. Az ügyfelek arról sem kaptak tájékoztatást, hogy a biztosító által módosított kgfb ajánlatokkal szemben kifogással lehet élni.

A lakossági vagyonbiztosításoknál emellett – az ügyfél ajánlatát kötvénynek nevezve – már az ajánlattétel során a biztosítás létrejöttének megtévesztő látszatát keltette a fogyasztókban. Az életbiztosítási szerződések értékkövetéséről, a visszavásárlási és díjmentes leszállítási értékről, illetve a hozamkalkulátor alkalmazásáról nem a jogszabályokhoz igazodva tájékoztatták az ügyfeleket.

Problémák voltak továbbá a biztosító vállalatirányítási, informatikai és számviteli gyakorlatában is. Emellett a biztosító csoportos biztosításaival érintett partnereihez úgy szervezett ki kiemelten fontos feladatköröket, illetve tevékenységeket, hogy figyelmen kívül hagyta a kiszervezésre vonatkozó jogszabályi előírásokat.

A jegybank a bírságösszeget a társaság piaci súlyából fakadó piaci- és ügyfélkockázatok, a jogsértések súlyossága, illetve számossága alapján állapította meg. A biztosítónak 2018. április 30-ig kell írásban tájékoztatni az MNB-t a jogsértések megszüntetése érdekében tett intézkedéseiről.

Szerző: Az Én Pénzem
Címkék:  , , , , ,

Kapcsolódó anyagok