Nem kérünk a gépkocsihitelből

Külföldre viszik az új autókat

2012. augusztus 2. Hiába tűnik úgy a statisztikák alapján, hogy nő az új autók eladása, valójában a gyenge forintot kihasználva külföldi vásárlók állnak a növekedés hátterében. A hazai vásárlás nem növekedett. Hitelből alig veszünk új autót, pedig a kölcsönök jóval olcsóbbak, mint néhány évvel ezelőtt.

Csak látszat, hogy idén növekedett az új autók eladása, valójában az értékesített gépkocsik 10-15 százaléka külföldre megy. Főként Németországba, Ausztriába és Szlovákiába távoznak ezek az autók. A hazai eladások száma legfeljebb 1-2 százalékkal emelkedett, az emelkedés döntő része (70 százaléka) a céges vásárlás – mondta Révész Tamás, a Budapest Autó vezérigazgatója portálunknak. A Datahouse autópiaci adatszolgáltató cég tegnap azt közölte az MTI-vel, hogy 2012 első hét hónapjában közel 20 százalékkal több új gépkocsit helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban. A számok mögé nézve azonban kiderül, hogy nem a hazai vásárlók száma emelkedett.

Nagy a reexport, mert a gyenge forint miatt megéri a külföldi vásárlóknak átváltani az eurójukat, és abból megvenni Magyarországon a gépkocsit – tette hozzá Révész. A PricewaterhouseCoopers még májusban közzétett elemzésében arról számolt be, hogy 2014-ig nem is várható javulás az új autók piacán. A tanulmányból kiderült, hogy míg néhány éve szinte csak hitelből keltek el az autók, addig mára a hitellel értékesített gépkocsik aránya mindössze 9 százalék. 

Egyre kevesebben vesznek fel hitelt autóvásárláshoz. Korábban az autók 75 százalékához igényeltek hitelt, ez ma új autóknál 10 százalék alatti, és a használt gépkocsikkal együtt sem éri el a 20 százalékot – mondta portálunknak a Budapest Autó vezérigazgatója. Pedig a hitelek ára jelentősen csökkent, persze csak akkor, ha nem kereskedőn keresztül akarunk hozzájutni. Igaz, hogy valamelyest mérséklődött, de még mindig magas, 10 százalék körüli a díleri jutalék, ami megdobja a kölcsön árát. Miközben több bank közvetlenül is kínálja autóhitelét az ügyfeleknek, sőt a törlesztőrészletekben néhány hónap alatt is jelentős csökkenést tapasztalhattunk. Ennek ellenére nagyon kevesen élnek a közvetlen hitelfelvétellel.  

A kihelyezett hitelnek mindössze 10-15 százalékát igénylik közvetlenül tőlünk az ügyfelek, a többit az autókereskedőkön keresztül veszik fel – tette hozzá Révész. Pedig a vásárlók így rosszabbul járnak. Véleménye szerint sokan nem is tudnak arról, hogy lehetőségük van a közvetlen hitelfelvételre. (Az autóhitelekről itt tájékozódhat.) Ugyanakkor a tapasztalatok szerint az is előfordul, hogy a kereskedők félretájékoztatják a vevőiket azt állítva, hogy a kiválasztott gépkocsit csak egy bizonyos finanszírozási konstrukcióval tudják eladni. Ami persze nem igaz, a hitel nélkül azonban elesnének a bank jutalékától.

Nehezíti az autóhitelek kihelyezését az is, hogy az emberek már nem akarnak eladósodni. Ráadásul szigorodtak a feltételek, így az érdeklődők jelentős része nem fér bele a kritériumokba. Mivel szigorodott az ügynöki szabályozás is, a kereskedők jelentős része már nem is akar közvetítőként közreműködni a hitelkihelyezésben. Inkább a készpénzes vásárlók vagy a közvetlen banki hitellel érkezők megjelenésében bízik.

Kapcsolódó anyagok