Még mindig az autókereskedőtől kérjük a finanszírozást

Ilyen olcsó sem volt még az autóhitel

2016. május 3. Idén mintegy 16,6 százalékkal több új autót helyeztek forgalomba, mint egy évvel ezelőtt, ezzel párhuzamosan nő a használt autók behozatala is. Sosem volt olyan olcsó az autóhitel, mint most: új autóra már 7-8 százalékos, használtra 10-13 százalékos kamattal is kaphatunk kölcsönt. Mégsem kapkodnak érte a vásárlók.

Idén az első négy hónapban 27 760 új személyautót hoztak forgalomba Magyarországon, ami 16,6 százalékkal több, mint előző év azonos időszakában – derül ki a DataHouse Kft. legfrissebb adataiból. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) szerint a személyautók piacának növekedése az első négy hónapban gyorsabb az előzetes becslésnél, ha a fejlődés a tavalyi évhez képest töretlen marad, valószínűleg pár százalékkal felfelé kell módosítani a várakozásokat – közölték az MTI-vel. Januárban egyébként még 80 ezer új személygépkocsival számoltak 2016-ban.Az új autók piaca 2013. és 2015. között 37 százalékkal bővült, ám ezzel párhuzamosan a külföldről behozott autók száma 74 százalékkal növekedett. Az importból származó autók átlagéletkora 11 év, ráadásul 25 százalékuk több mint 16 éves, ami kedvezőtlen hatással van a magyar autópiacra. A DataHouse adataiból egyébként az látható, hogy minden hónapban 50-60 százalékkal több használt autót hoznak be az országba, mint amennyi új autó gazdára lel. Így nem véletlen, hogy öregszik a hazai utakon szaladgáló autók átlagos életkora.

A lízingpiac ugyan tavaly 15 százalékos növekedést tudott elérni, valójában ez a Növekedési Hitelprogramnak volt köszönhető, azaz a cégek vásároltak hitelből személygépkocsit és egyéb gépeket. Az NHP nélkül alig 1-2 százalékos lenne a bővülés – mondta Révész Tamás, a Budapest Autó vezérigazgatója portálunknak. Pedig a jegybanki alapkamat sorozatos csökkentése után az autók finanszírozásának ára sosem látott mélységekbe zuhant. Ez azonban nem hozta meg a kedvet az olcsó hitel felvételére. Révész szerint ennek fő oka az, hogy sok autóhiteles olyan szerződésbe ragadt be, ahol a tartozás nagyobb az autó értékénél, ezért ha eladná, csak bukna rajta. Sokan tehát kifizetik a tartozást, és majd csak a hitel kifutásával lépnek tovább. Erre azonban a volt devizahitelesek esetében még körülbelül három évet kell várni.

Még mindig a kereskedőnél választunk finanszírozást


A szokások is nehezen változnak. A többség még ma is elsősorban autókereskedőn keresztül finanszíroztatja a gépkocsit (ezek lízing konstrukciók). Pedig milliós tételek finanszírozásáról van szó, ahol a futamidő alatt százezreket spórolhatna az autóvásárló, ha körbenézne a piacon, és több ajánlatot is összehasonlítana – hangsúlyozta Révész. A Budapest Autónál egyébként ma már az új kihelyezések 20-22 százaléka nem autókereskedőkön keresztül történik, hanem direkt értékesítés, azaz a bank ügyfelei közül egyre többen már ezt az utat választják.

De direkt értékesítésben máshol is pénzhez juthat az autót vásárló, így például a Merkantil Banknál, a CIB lízingtől a CIB Bankon keresztül vagy az MKB-Euroleasingtől is. Már csak azért is érdemes több ajánlatot bekérni, mert ha autókereskedőtől vesz valaki gépkocsit, akkor az ajánlatok ismeretében akár kedvezőbb finanszírozást kaphat helyben is. Új autóra már 7-8 százalékos kamattal és 8 százalék körüli teljes hiteldíj mutatóval (THM) találhatunk ajánlatot, míg a használt gépkocsira ennél valamivel drágábban, de akár 9-12 százalékos kamattal és 10-15 százalékos THM-mel kínálnak finanszírozási konstrukciót a lízing cégek.

Noha finanszírozott autóra már nem kötelező casco biztosítást kötni, ezt nem érdemes mellőzni, hiszen lopás vagy töréskár esetén is ki kell fizetni a tartozást, miközben az autót már nem lehet használni. Ezért a havi terhekbe a casco árát is érdemes beszámítani. Fontos tudni azt is, hogy ugyan a devizahitelek kifutottak, és a forintban nyújtott lízing esetében nincs árfolyamkockázat, a kamat többnyire a 3 hónapos BUBOR-hoz (Budapesti Bankközi Kamatláb) kötött, azaz 3 havonta változhat. Ennek ebben a pillanatban nincs sok esélye, de 5-7 éves időtávban jelentős kockázatot jelenthet. Tehát hosszabb távon a havi törlesztőrészlet esetleges emelkedését is be kell kalkulálni.
 

Az autóhitelekről készült táblázatot itt találja.

Ha ezt hasznosnak találta, lájkolja és kövesse az azénpénzem facebook oldalát, és látogassa meg máskor is közvetlenül honlapunkat!


Szerző: Lovas Judit
Címkék:  , , , , , ,

Kapcsolódó anyagok